Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra dia inför skanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

TMartell

Ny medlem
Jag har hittat den saknade lådan med 20-30 år gamla dia, i varierande skick. En del har skyddsglas med beläggning ("rökig"), andra är oskyddad film med damm och fläckar, inte repor. Går det att tvätta dem, och i så fall med vad? Stora dammkorn har försiktigt borstats bort, men något som liknar smått stänk låter sig inte borstas bort.
Har någon kunskap om vad som kan hjälpa mig?
Tord Martell

Isopropylalkohol (isopropanol) skall vara ofarligt sägs det. Jag köpte en flaska på apoteket och rengöringseffekten är god. Hur det påverkar på sikt kan jag inte svara på.

jimh skrev:
Isopropylalkohol (isopropanol) skall vara ofarligt sägs det.

Absolut inte ofarligt. På flaskan borde stå en varningstext:

Mycket brandfarligt
Irriterar ögonen
Ångorna kan göra att man blir dåsig och omtöcknad
Undvik kontakt med huden
Vid kontakt med ögonen spola genast med mycket vatten och kontakta läkare.

Ett utdrag ur Kemikalieinformation http://www.bma.lu.se/databaser/KemiDB/keminfo.asp?KemID=281

Men effektivt mot allehanda fetter och smuts. /Janne

Jag har använt ett linsrengöringspapper som jag fick med när jag köpte ett objektivrengöringskit. Det funkar bra och är ludd- och repfritt men jag är också lite nyfiken på vad jag skall ersätta det med när det tar slut.

cereus skrev:
Absolut inte ofarligt. På flaskan borde stå en varningstext:
Mycket brandfarligt
Irriterar ögonen
Ångorna kan göra att man blir dåsig och omtöcknad
Undvik kontakt med huden
Vid kontakt med ögonen spola genast med mycket vatten och kontakta läkare.
Men effektivt mot allehanda fetter och smuts. /Janne
Dessutom får jag inte tända pipan i närheten!

Nä, jag tänkte mest på filmens hälsa ;-)

jimh skrev:

Nä, jag tänkte mest på filmens hälsa ;-)

Förstod det!
Det finns i fotohandeln en duk "Ultramicrofiber", som enligt min butik skall ersätta "lens cleaning paper". Har provat på linsytorna på objektiv och resultatet var över förväntan. INGA REPOR! Och rent. Men om detta går att använda på film (som är mjuk och repkänslig) är en annan femma. Glasytorna går däremot bra. Varför inte prova glasputsmedel. Innehåller ofta isopropanol. /Janne

Senast ändrad:
Tack!

Tack för alla snabba svar!
Jag skall följa råden och använda iso-whatever till de oskyddade bilderna så snart helgen är över och apoteket är öppet.

Eftersom jag inte längre använder diaprojektor så rengör jag inte glasytorna - jag demonterar filmen och skannar dem via negativramen i filmskannern (Canon FS2710), återmonterar dem inte utan förvarar dem i pärmarna med negativfickor.

Det gäller inte alla monterade gamla halvformat - det är för bökigt att skärma av dem i filmskanner-ramen - så de demonterar jag, tvättar ramarna i fönsterputs och återmonterar. (Fotona är förvånansvärt fina, tagna med en Ricoh Auto-half från 60-talet).
Tack, än en gång!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar