Annons

Rendering HD 1080 vs UHD 4K?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
OK.
Äntligen så ska en UHD TV införskaffas. Nu blir filmandet i 4K lite mer på allvar.
Så till frågan angående renderingen.

Varför tar det bara 7,5 min att rendera HD 1080 men en hel timme att rendera samma film i Ultra HD 4K 2160? Filmen är 5,5 min så renderingen i HD är inga problem.

Om vi börjar med att UHD-rutan är 4 ggr. så stor som HD-rutan så är väl en fyrdubbling av renderingstiden tänkbar. Då skulle vi landa på 22 min. Men vad beror ytterligare 3 ggr. så lång renderingstid på?

Datorn: i5, SSD, GTX 580, 16GB RAM.
Sony Vegas 12 Pro (använder grafikkortets Cudas)

Något som händer när jag renderar 4K är att det ser ut som videon körs 2 ggr. under förloppet. Det sker inte vid rendering av HD.
Orginalet är MP4-filer (från Lumix G7)

Kan grafikkortets prestanda vara otillräckligt eftersom det inte är dimensionerat för 4K?
I så fall kanske det är idé att trycka i ett annat kort i burken.
Det är ju segt att rendera en 5 min-rulle i en hel timme.
 
Vilken codec används i de två fallen? Samma? Om inte så kan det mycket väl förklara skillnaden i tid eftersom olika codecar är olika krävande.
 
Jag testade nu att rendera HD 1080 med användning av grafikkortet (CUDA) respektive utan grafikkortet (endast CPU). Med grafikkortet tog det för snutten på 11sek 15 sek. att rendera, utan kortet tog det 34 sek.

När jag däremot renderar till 4K så blir det ingen skillnad i tidsåtgången. Alltså gör inte grafikkortet någon skillnad vid 4K. Även om fläkten drar på för fullt. Det förklarar väl ganska bra varför renderingen tar så lång tid.

(Om vi räknar lite så stämmer det nog. Renderingen för HD utan grafikkortet tar 3x filmens längd, 4K har 4x så stor ruta. 3x4=12. Min 5-minuters rulle tog 1 timme att rendera. Ekvationen går ihop)

Så. Är det någon idé att byta till ett annat grafikkort?
 
Varför tar det bara 7,5 min att rendera HD 1080 men en hel timme att rendera samma film i Ultra HD 4K 2160? Filmen är 5,5 min så renderingen i HD är inga problem.

Om vi börjar med att UHD-rutan är 4 ggr. så stor som HD-rutan så är väl en fyrdubbling av renderingstiden tänkbar. Då skulle vi landa på 22 min. Men vad beror ytterligare 3 ggr. så lång renderingstid på?

Har inget vettigt att komma med men i din uträkning har du blandat ihop 5,5min film med 7,5min tid för rendering.
4*7,5 är 30 min inte 22 (4*5,5)
 
Har inget vettigt att komma med men i din uträkning har du blandat ihop 5,5min film med 7,5min tid för rendering.
4*7,5 är 30 min inte 22 (4*5,5)

Nja, visst är det luddigt.
Utan grafikkortet så tar renderingen till HD 1080 ungefär 3 ggr speltiden.
Om också 4K har 4ggr fler pixlar per ruta så är det logiskt att det tar ytterligare 4 ggr så lång tid.
Sammantaget kan det då ta 12 ggr speltiden att rendera (utan grafikkortet)

Om grafikkortet jobbade så stämmer det att renderingstiden borde bli 7,5x4 30min.
 
Senast ändrad:
Tack för länken.
Det som ändå oroar är att GTX 580 inte förkortar renderingstiden något alls vid 4K.

I jämförelsen (via länken) ser man bl.a att GTX 750 Ti har 3 ggr. så många renderande processorer. 48 mot 16.

Det kanske är så att Vegas 12 Pro inte kan använda kortet för rendering av 4K.
 
För ca.2 år sedan rekommenderades allmänt att man skulle använda GTX-kort i 400-500-serien.
Redigeringsprogrammen kunde använda Keplerarkitekturen från dessa "äldre" kort. Men nyare GTX-kort i 600-serien och uppåt har en annan arkitektur och fungerade sämre. Inget snack om 4K då.

Nu finns Vegas 13 Pro och det kanske är annorlunda.
Givetvis finns det också OpenCL (AMD) kort som alternativ till Geforce GTX

Tips på program och kort som funkar tillsammans och förkortar renderingstiden för 4K önskas.
 
Efter ytterligare efterforskningar på olika forum och med god hjälp av Rohny Gustavsson så börjar det klarna hur redigering går till (tror jag i alla fall)

Rohny har gjort olika renderingar och kommit fram till ungefär samma renderingstider som jag.
När vi renderar våra kamerafiler utan några tunga effekter el. filter så går det snabbt. Ungefär 4,5 ggr speltiden.

Lägger man på krävande justeringar som color curves, color balance, mättnad o.dyl så jobbar grafikkortet frenetiskt och renderingstiden blir 12-15 ggr speltiden.

Rohny kör Adobe Premiere med ett Quadrokort.

Sony rekommenderar för Vegas ett grafikkort med minst 1GB minne.

Slutnotan blir väl ungefär att en video 4K på 10 min tar 2-2,5 tim att rendera. Tiden varierar betydligt beroende av redigering och effekter.

CASE CLOSED
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.