** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Rena negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

hadoque

Medlem
Jag har egentligen två frågor.
Har gått och köpt en mörkrumsutrustning efter att ha varit ifrån eget framkallande och kopierande några år.
Jag minns från den tiden att jag hade problem med smuts och kalkfläckar på negativen. Hur gör ni för att undvika detta? Jag fick en filmskrapa med utrustningen, men jag är lite rädd att den ska skrapa filmen, den är ju så ömtålig när den är blöt.
Min andra fråga är om man kan få tips om en bra affär att köpa svartvit-kemikalier i Stockholm.'

/Johan

Använd stoppbad (svagt surt enligt rek) istället för vatten ((mellan framkallaren och fixet) och tillsätt ett par droppar vätmedel i sista sköljvattnet innan du hänger på tork. Skölj dock inte bort vattnet med vätmedel utan droppa bara i ett par droppar i burken och låt filmen/filmerna ligga däri någon minut (lyft dom lite upp och ned så att dropparna blandas i vattnet) innan torken. Häng sedan dammfritt, t.ex i badrum men se då till att det inte finns textilier, kläder, handdukar där som kan ge ifrån sig dammpartiklar som fastnar på filmen.

Jag brukar lägga i nån droppe vätmedel då och då i sköljen för att få bort luftbubblor från filmen , man kan slå spiralen lite i botten oxå.
Efter sköljen står (med agitering) mina filmer en minut i vätmedelet Tetenal mirasol, som innehåller antimögel och bakteriedödande medel.
Därefter drar jag av filmen med väl urkramad cellulosa svamp(Photax), sen hängning i (gärna våttorkad) garderob över natten.

En väldigt billig metod för att motverka fixfläckar är att torka av den blanka sidan av filmen efter sköljning med hushållspapper eller toapapper. Detta förkortar torktiden också.

Jag fick tipset av en gammal pressfotograf, och man behöver inte köpa något vätmedel. Det kan väl tänkas lite tvivelaktigt om man är rädd för att repa filmen, men har man bara rätta känslan så är det ingen fara.

Om man vill köpa svartvit-kemikalier överhuvudtaget så är det oftast billigast på
http://www.photax.se

//Tommy

Tvivelaktigt också med tanke på damm och skräp kanske? Vätmedel är inte dyrt och en liten flaska räcker i många år. Rekommenderar det före toapapper. Riktigt stoppbad ist. f vatten motverkar också fläckbildning som t.ex dikroitisk slöja (svårlöslig utfällning av metalliskt silver på ytan) och småblåsigt kalciumskum.

Instämmer med Nils, men tillägger att det iaf för mig fungerar ypperligt att dra av filmen lätt med fingrarna i stället för med skrapa eller annat just innan man hänger. Hushållspapper är det sista i världen jag skulle använda met tanke på allt damm som finns i det..

Jag hänger i vanligt torkskåp som eg. är avsett för kläder på måttlig temperatur.

Jag har en natursvamp som jag blöter, kramar ur och torkar den blanka sidan av 135 och 120-filmer med. Har ytterst sällan problem med damm och sånt på negen.

Om man har kalkrikt vatten kan man köra sista sköljen med vätmedel och destilerat vatten, detta kan användas många gånger så det är ganska drygt.

Stockholmsvatten fungerar fint för mig utan vätmedel. Jag använder heller inte surt stopp till film utan fem vattenbyten. Till papper använder jag däremot stopp av på msk citroncyra per liter vatten.

/matti

Lyssna inte på Richard Abrahamsson tips !!!

Till mig sa han att jag kunde använda strykjärn på mina negativ som börjat krulla sig !!!!!!

;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar