Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Remote live view, köpa eller göra själv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Denna usa-firma säljer remote live view wireless... orkar inte tänka på översättning men är helt enkelt en liten kamera som hängs på kamerans okular och som filmar motivet och skickar till en liten teveskärm som du håller i och när du är nöjd kan du via denna oxå utlösa kameran:
http://www.proviewsite.com/

Funderade för en tid sen att göra nåt i samma stil med en liten kamera och sändare som någon hade gjort i ett modellflygplan men då filmade ifrån. Men som så mycket annat blev det för mycket problem och för lite ork...

Men min fråga nu med en Canon 500D t ex med live view och massa kontakter på sidan för å ansluta till dator/skrivare/tv etc (? har inte studerat det så ingående) så kan man inte göra nåt liknande som denna mojäng själv till billigare pris och utan att hänga på okularet utan bara stoppa i en sladd i nån kontakt? Jag skulle oxå kunna tänka mig allt med sladd dvs ej trådlöst, då jag främst tänkte använda denna till att ta foton från en mast el liknande.

Eller finns det redan bättre och billigt så det inte är nån idé?

Tack. Fast jag har ingen bärbar dator. Å skulle jag ha en skulle det nog va en mac. Å andra sidan en mini-pc kunde man ha med i fält. Vore najs å få det i mobilen. Tycker jag känner igen det förresten...

Men nu när vi ändå är inne på det vad finns liknande programvara för mac? Behövs väl eller inte?

Det kan du väll göra med sakerna som följer med i kartongen till kameran?

eos 500d
usbkabel till datorn & canons egen programvara.

Puffar denna frågan lite

Ger denna tråden lite nytt liv, då intresset för att skicka upp min D70s i luften vaknat till liv.
Hittar man sedan något som även passar D300s vore det perfekt med möjlighet att skifta kamera efter behov.

Hjälper inte dig men jag har nyligen införskaffat en Oly E-PL1 som komplement (skitnöjd med f ö) och till den kan man köpa löst okular som antar jag kopplas till urtaget under blixtskon, om jag vill använda den kameran på en mast antar jag att det bara är att köpa okularet och en förlängningssladd om det finns så kan man ju ha okularet i handen. Så behövs bara en remote för lösa ut kameran. ...Men iPhonen verkar smidigare... ...och nu har jag lagt ner just detta projekt (kom så långt till att montera kameran längst ut på ett rejält fiskespö...) , notera bara bumpen. :)

Precis fått hem ett sample av Pixel Lv-w1, tänkte testa igenom idag med masten.
Återkommer med mina tankar om den, funkar kalas i köket iaf :)

Ohhhh den vill jag höra mer om.... såg för ett tag sedan att den var på G men inte hört något mer sedan. det bästa vore om man kan använda sändaren och koppla upp iPaden och sedan köra DSLR remote PRO. Så man slipper en dator i mellan.... =D

Spännande, gör det - en kul produkt! (om än lite dyr, vad fick du betala?)

Det var ingen dum grej, sparade väldigt mycket tid vid mastfotningen,
plus att man för en gång skull hade total kontroll.
Blev förvånad över att det inte var nåt lagg på överföringen.
Lyckas dock inte av någon anledning få autofokusen att funka trådlöst,
får undersöka ltie närmare där...

Men, ja, den var inte billig... Kommer när slutnotan ha betalat runt 4500:- inkl moms.
Fast så är det ju också ett sample, ska köra rätt hårt med den ett tag nu,
o håller den måttet får man ta och importera fler och komma ner i pris lite.

Använda en ipad till den borde ju inte vara omöjligt, mjukvarofråga gissar jag,
sänder ju via 2,4ghz
(kan dock bli problematiskt med utlösaren då den sänder i 433mhz)

Senast ändrad:
Använder en sån här i blixtskon på min 550D
http://www.coollcd.com/
500D har ju också hdmi utgång så det borde fungera likadant. Om du har en vanlig datorskärm med hdmi eller dvi ingång så kan du köpa en passande kabel och prova.

Om man har den inkopplad så stänger kameran av sin egna skärm och skickar ut bilden till den externa istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar