Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rem eller bärsystem för action/event

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
Jag fotar mestadels action och event med två hus från Canons R-serie.
Hittills har jag använt handlovsrem, typ Clutch från Peak designs, vilket i sig funkar rätt bra.
Jag har kommit på att jag mestadels använder handlovsremmen till att bära kamerorna med, dvs att remmen väldigt sällan används till att hålla fast huset i handen när jag fotar. Då får det andra huset hänga och dingla från sin handlovsrem i några fingrar, alternativt så ställer jag ner det på marken/golvet.

Jag tänker mig två olika lösningar som teoretiskt skulle vara bättre:
- En traditionell handledsrem istället för en handlovsrem
- En slingrem typ Black rapid, enkel eller dubbel

Vad har ni för erfarenheter av remmar för actionfoto? Något som ni rekommenderar?
Är Black rapid verkligen så smidigt som det verkar, eller kommer kamerorna att hänga och slänga lite slumpvist när man går/springer?
 
Du kan hänga Peak Designs vanliga remmar på tvären också om du förslagsvis fäster ena änden under kameran och den andra i ena remfästet. Någon dubbelvariant finns det väl dock inte där. Beroende på hur då justerar remmen håller sig nog kameran relativt still givet att den hänger i en rem, i och med att du har två fästpunkter, lite beroende på hur du justerar remmen förstås. Black Rapid är nog enklare att få upp eftersom kameran glider på remmen dock.

Det finns fler Black Rapid-liknande remmar också, typ tyska Sun Sniper, men BR är väl klart vanligare.

Tillägg: Action-foto vet jag inte, men jag har ibland haft Joby 3-way strap som är en kombinerad handledsrem och utdragbar tillfällig rem. Inget där man går runt med kameran hängande i remvarianten hela tiden, men praktiskt för att dra ut den för att tillfälligt få fria händer för att bära en kaffe och bulle e dyl... Det blir dock inte så bra på spegellösa där stativgängan sitter nära fattningen, då klumpen med trissan som tar upp "remmen" sticker ut framför kamerahuset. Samma problem som med många äldre stativplattor där man inte kan justera positionen.
 
Senast ändrad:
Änvänder rem/sele som liknar black rapid ( både enkel och dubbel). Jag är nöjd men har inte provat annat än orginalremen.
Står jag still funkar det bra men om jag går brukar jag ha en hand på kameran så de inte slår I något. Jag är nog väldigt rädd om mina prylar. Jag har joggar lite och det funkar är det öppna ytor och inget kameran kan slå i är det ok att inte hålla i kameran.
Ibland kan säkerhetsremen till kameran komma iväg för sökaren om kameran har snurrat runt effter en promenad. Jag trär den nu genom glidöglan som skruvas fast i kameran för att slippa det.
 
Black Rapid Sport har jag varit mycket nöjd med när jag plåtat sport. Skön avlastning i halvlek och bra när man rör sig runt planen. På sistone har jag dock bara kört med enbensstativ och packat upp och ned kameran direkt i en ryggsäck före efter match.
 
ANNONS