Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekvisita - feta buntar med dollarsedlar

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_swahn

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en fråga angående fotorekvisita och hoppas att detta är rätt del av forumet.

Till en plåtning behöver jag ett antal buntar som i detalj liknar stora buntar med dollarsedlar (helst i valören 100 dollar). Jag har fått för mig att denna typ av rekvisita inte är helt ovanlig, då jag ofta ser det i så väl filmer som fotografier. Likväl har jag inte hittat det någonstans.

Hur kan jag enklast förvärva sådan rekvisita? Alla tips är välkomna, tack på förhand!
 
Skriv ut, passa dig bara för falskmyntning. Tror det är okej om pengarna skiljer minst 20% i storlek från orginalen, men de skulle ja kollat upp
 
Tack för tipsen!

Jo, jag kan nog skriva ut en modifierad variant av dollarsedlar som är tillräckligt annorlunda. Jag kan ju t o m skriva "dummy currency" eller liknande på baksidan för att vara på säkra sidan.

Problemet är antagligen mängden. Om jag skriver ut och klipper till dem själv blir de sannolikt skeva och vinda, vilket skulle förstöra den där glassiga känslan av sprillans nya ocirkulerade bankdollar.

Jag ska höra var det skulle kosta hos ett tryckeri att skära till lite buntar med blankt papper i exakt samma mått som min utskrift, och sedan lägger jag en utskrift överst i varje hög.
 
vad är problemet?? ...... det är väl bara att växla hos Forex.


... just det - tänkte inte på det.. man måste ju säga till några dagar innan!


;) ;)
 
Det räcker väl att du har första och sista sedlarna i en bunt som riktiga, resterande mellan dessa kan vara utklippt papper som du bunta ihop. Det borde ge tillräckligt bra realistiskt resultat om du inte ska ha extrema närbilder på sedlarna.

/ Magnus
 
Jag ska höra var det skulle kosta hos ett tryckeri att skära till lite buntar med blankt papper i exakt samma mått som min utskrift, och sedan lägger jag en utskrift överst i varje hög.
Med rätt maskin gör man rätt många buntar på några minuter.
Du bor alltför utlokaliserat, annars kunde jag nog hjälpt dig genom att köra några lagom buntar.
 
Tänk på att Photoshop inte grejar dollarsedlar, om du hade tänkt använda det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.