Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekomendation av tillverkare av ryggsäck/väska

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinocchio

Medlem
Hej

Det är dags att skaffa ryggsäck/väska. Jag är ute efter en ryggsäck där jag får ner både kamera och ett day-pack. Eller en bra insats/väska som jag kan ha i en vanlig ryggsäck.

Utrustningen består av en spegel lös OM-5 men ett kit-objektiv, större telezom, makroobjektiv, teleconverter, bordsstativ, pocket-kamera, ett stort stativ och lite tillbehör.

Jag är mest ute efter vilken tillverkare som gör bra saker, prisvärda saker eller om de tillverkar skräp så jag skall akta mig för dem. Sen vilken modell, det skall jag nog kunna reda ut. Jag är bara rädd att jag råkar köpa något som ser bra ut men sen faller isär, läcker in eller dragkedjan separerar.

Hoppas ni har fina rekommendationer/varningar.

/Anna

Oj, som väsknörd så finns det en hel djungel därute.

K&F concept gör bra billiga grejer. Även på Kamda kan man fynda.

Drömväskorna kommer ifrån Cravar, Rocknroll straps och Bronkey, Men prislappen ligger på flera tusen.

Av mina väskor jag har kameran i så är det faktiskt inte många som är kameraväskor. Jag reser mycket och vill inte promota mig som fotograf. Vissa tjuvar m.m har koll på hur kameraväskor ser ut och vilka märken etc.

Man kan köra insert och ha i en vanlig ryggsäck också

Av mina väskor jag har kameran i så är det faktiskt inte många som är kameraväskor. Jag reser mycket och vill inte promota mig som fotograf. Vissa tjuvar m.m har koll på hur kameraväskor ser ut och vilka märken etc.

Man kan köra insert och ha i en vanlig ryggsäck också
Jag har också tänkt på det och oroar mig lite. Kan du berätta mer om insert? Vad menas med det? Någon tillverkare av det du kan rekommendera?

Jag har en ryggsäck från f-stop med "insett" i. Det är lit lite plats i denna för övriga prylar som inte är direkt fotorelaterade, mat kläder osv. Har funderat att skaffa en vanlig ryggsäck från Ofsprey där man kan öppna hela framsidan av säcken och komma åt fotoprylarna. Har dock inte kommit till skott ännu behöver komma till en välsorterad friluftsaffär där man kan kolla på säckarna irl.
Anna du kan kolla in på f-stop https://fstopgear.com/internal-camera-units/
på det dom kallar för ICU.

Ett system med små väskor som kan fästas i/på en ryggsäck, bälte mm. Upplever jag som smidigast. En grundväska med typiskt kamerahus ett objektiv. En liten väska med laddare, stativplattor och rengöring etc. sen hänger man i på televäskan, makroväskan, filtersystemväskan osv efter behov. Har själv Thinktanks variant. Finns en tom ryggsäck en vanlig, en med lite innovativ inredning och nån midjeväska att välja på. Sen diverse mindre fickor för objektiv, blixtar osv. Lowe har mollesystem på sin väska/ryggsäck vilket gör det möjligt att hänga på diverse fickor från försvarsinriktade märken, där utbudet är stort.

Jag tycker också att Mindshift är bra, men som alltid finns det både fördelar och nackdelar.

Jag köpte en Mindshift Rotation 180 pro för några år sedan. Den modellen finns inte kvar men det finns flera liknande. Jag använder den mest för naturfoto och dagsvandringar, så jag behövde ha mycket utrymme för annan utrustning.
Fördelar: Den har mycket utrymme för kläder, matsäck och annan utrustning. Hela överdelen, två sidofickor samt en stor ficka baktill kan man använda för annat. En annan fördel är att de inte slösat utrymme för laptop, för vad ska jag ha en sådan till ute i skogen. Man kommer snabbt åt fotoprylarna även när man går och är i rörelse (dvs man behöver inte stanna och sätta ner väskan). Den är bekväm att bära (bekvämare än mina äldre Lowepro-ryggsäckar).
Nackdelar: Fotodelen är i minsta laget. För mig rymmer den en OM-1 med påmonterat 300mm f4 (med telekonverter), en 12-100 f4 zoom samt ett par andra mindre objektiv (t ex 90mm macro och 30mm macro). Ibland kärvar fotodelen när man ska rotera tillbaka den in på dess plats, mycket irriterande. Det är också besvärligt att få in och ut fotodelen när väskan står på golvet. Det medföljande regnskyddet tyckte jag inte om. En annan nackdel är att den är dyr, men om kostnaden är utspridd på knappt 10 år så har det kanske mindre betydelse. Bärremmarna glider ibland så man får ställa in bärsystemet på nytt då och då. Aningen tung i sig själv, det är ju inte väskan som ska vara tung utan utrustningen som är i den.
Hållfasthet: Plastspännet till midjebältet gick sönder efter ett par år, det var lätt att ersätta med ett nytt som jag köpte på Naturkompaniet (inget som man behövde sy). I övrigt inga problem.

Jag har förälskat mig i väskor och ryggsäck från Wotancraft, de är helt magiska, väger lite med fantastisk kvalitet, jag har många andra märken med dessa är mina absoluta favoriter.
Jag beställer mina från denna butik, de är snabba och bra.

• Gilla
Reaktioner: CAA
Har sedan ett antal år en Mindshift Backlight 26 som jag tycker är utmärkt, lätt, rymlig, genomtänkt. Utrymmet för andra grejer är lite litet, men det beror ju på hur mycket kameragrejer man fyller den med.

Jag alternerar mellan LowePro Protactic II och tre olika storlekar från Kata Bags (israeliskt företag som numera är uppköpt av ägarna till Manfrotto) - modellerna 3n1-11, 3n1-22 och 3n1-33. Har även en separat insert som man kan använda i en vanlig ryggsäck.

Det är svårt att hitta en perfekt fotoryggsäck som täcker alla möjliga användningsområden. Blir ofta en kompromiss mellan olika behov.

Hej Anna,

köpte en Tenba Fulton V2 16L i Olive/Tan för någon månad sedan hos Rajala. Gillade de tekniska lösningarna på denna väskan, dessutom är den riktigt snygg, se länk nedan:

I kameradelen nederst får jag i mitten precis plats med min Olympus
OM-1 kamera med monterat batterigrepp och Olympus 300mm/F4.0 objektiv! Översta delen av ryggsäcken är expanderbar och rymmer en hel del, som exempelvis mackor, termos extra tröja mm. De båda sidofacken rymmer exempelvis ett enbensstativ och vattenflaska.

Senast ändrad:
Om man skall ha en ren kameraväska så gillar jag Billingham Hadley Pro där man även får med sig en bärbar dator. Till storformatskameran och de prylarna så kör jag med en stor Tenba-väska som jag släpar runt på en "dramaten" liknande rullkärra.

ANNONS