Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rejäl ryggsäck (förmodligen)

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej.
Jag har kommit på att jag skulle vilja ha en rejäl fotoväska, rimligen en ryggsäck.
Jag har redan ett par väskor som funkar när jag bara tar med mig en liten delmängd av mina grejer, men jag skulle också vilja ha en (1) väska som klarar en större uppsättning saker.
Och jag tror alltså att det är en ryggsäck som vore det bästa. Jag kommer iofs knappast bära den några långa sträckor, och den kommer åka ganska mycket bil, så jag utesluter inte a priori andra alternativ. Men jag måste kunna bära den även i terräng där man inte kan dra en kabinväska på sina små hjul.

Jag vill förstås få plats med alltalltallt i den, men ska jag försöka vara realistisk så vill jag i alla fall få ned följande.
* Kamerahus, D800 eller motsvarande.
* 70-200/2,8 + 24-70/2,8
* En blixt
* I alla fall två halvstora primes, typ Sigma A-serie.

Bonus är om jag får ned ett extra kamerahus och/eller ett större objektiv som Tamron 15-30. Det senare skulle kunna ersätta ett av de halvstora prime-objektiven.

Nu råkar det vara så att det finns jättemånga väskor och jag har ingen koll på vad som anses vara bra grejer och vad som är mer åt skräp-hållet. Jag måste inte ha det allra bästa för jag har inte foto som arbete och den kommer inte användas varje dag, men jag vill inte ha skräp heller.
Det är helt okej om den kostar över 1000 kr, men kan jag undvika att gå över 2000 kr vore det bra.

Så... ni väskbevandrade, vad säger ni?
 
Hej.
Jag har kommit på att jag skulle vilja ha en rejäl fotoväska, rimligen en ryggsäck.
Jag har redan ett par väskor som funkar när jag bara tar med mig en liten delmängd av mina grejer, men jag skulle också vilja ha en (1) väska som klarar en större uppsättning saker.

Jag vill förstås få plats med alltalltallt i den, men ska jag försöka vara realistisk så vill jag i alla fall få ned följande.
* Kamerahus, D800 eller motsvarande.
* 70-200/2,8 + 24-70/2,8
* En blixt
* I alla fall två halvstora primes, typ Sigma A-serie.

Så... ni väskbevandrade, vad säger ni?

Väskor finns det gott om och till allas behov men det är svårt att säga vad som är bäst för andra. Jag har två hyfsat stora väskor varav den ena väldigt rymlig. Den första är en Gura gear 30L: Lätt och smidig, funkar med lite vilja som kabinväska. Rymmer lätt mitt kamerahus, 500, 300, 70-200 + lite småsaker. Köpt beg för 1900, betydligt dyrare ny dock... Gura Gear väskan kan jag ha alla mina prylar i om jag tar ut mitt 500 mm. Dvs inkl blixt, laddare, filter mm. Den stora väskan är en Lowepro pro trekker aw II som rymmer samma sak och lite till. Lite tyngre men med ett bra bärsystem om man ska bära lite längre/tyngre. Även den köpt beg för 1900.

Kika på den här länken så kan du få en bra uppfattning om vad olika väskor rymmer och hur de ser ut lite mera detalj: http://www.taschenfreak.de/indexlisteart.htm
 
Hur mycket får den kosta?

Själv har jag tre olika väskor/bärsystem som jag använder, beroende på vad och var jag ska fota.

När jag behöver ha med mig två kamerahus, 500/4, 70-200, 24-85, macro60 och macro150, stativ och blixt så använder jag en Lowepro pro trekker, som dessutom rymmer förstärkningskläder och matsäck . Är supernöjd med denna ryggsäck, rymlig, bekväm att bära, med många småfack och fickor för tillbehör och vädersäker men den är stor som en expeditionsryggsäck och relativt dyr. Har haft min i tio år och den fungerar utmärkt utanför stad och bebyggelse. Idag kostar denna ca 4500 k

För den mindre krävande turen använder jag en Lowepro Hatchback AW 22, rymmer med lite vilja två kamerahus, om du har ett av husen i handen eller i toppfickan, och 24-85, 70-200, 12-24 och en till två fast gluggar. och ett mindre stativ. Kostar ca 1000 kr

Som komplement använder jag Lowepro street & fieldsystem, en bärsele väldigt likt en militär stridssele som kan skräddarsys med objektiv-och tillbehörsfickor. Funkar bra i de flesta sammanhang om man inte behöver ha alltför mycket utrustning med sig. Kamerahusen kan fästas med karbinhakeförsedda remmar i axelremmarna, eller i en topploadzoom- eller Stealth reporterväskor fäst på midjebältet. Kostnaden för detta beror på antalet objektiv och tillbehörsväskor om systemet fortfarande tillverkas, har haft mitt i ca 6 år och gav ca 2000 kr för midjebälte, axelremmar, fyra olika objektivväskor och två tillbehörsväskor.
 
Tack för svar.
ThinkTank Airport Accelerator ser ut som om den funktionsmässigt skulle vara bra, men det är priset då - för att besvara den frågan ovan, jag hade hoppats kunna landa under 2 kkr (vilket jag vill föra till protokollet att jag angav i trådstarten). Övriga förslag tycks ligga ännu längre bort från detta.
Det är möjligt att det inte går att lösa uppgiften på ett bra sätt under 2 kkr - men därav frågan, det stora utbudet av väskor är en smula svåröverskådligt.

Det här kan också vara en bra ursäkt för att svänga förbi Scandinavion Photos nya Stockholmsbutik på hemvägen.
 
LowePro Flipside 400/500AW kanske? Båda finns på Sveavägen för lite kläm & känn om inte annat.
 
Jag sökte ungefär samma sak som dig för ett par år sedan; en väska som kunde svälja ett monterat 500/4 men samtidigt kunna ta landskapsutrustningen och extrakläder. Den lösningen jag fann (o är väldigt nöjd med) var F-stop-väskorna. En väska, flera insticksmoduler beroende på vad du behöver ha med dig för dagen.
Jag skaffade mig en Tilopa med två stycken moduler, en stor för telet och en mindre för att få plats med allt icke fotorelaterat jag vill ha med på mina landskapsturer. Värt att spana in!

https://shop.fstopgear.com/us/products/mountain/backpacks/tilopa-bc.html
 
Jag sökte ungefär samma sak som dig för ett par år sedan; en väska som kunde svälja ett monterat 500/4 men samtidigt kunna ta landskapsutrustningen och extrakläder. Den lösningen jag fann (o är väldigt nöjd med) var F-stop-väskorna. En väska, flera insticksmoduler beroende på vad du behöver ha med dig för dagen.
Jag skaffade mig en Tilopa med två stycken moduler, en stor för telet och en mindre för att få plats med allt icke fotorelaterat jag vill ha med på mina landskapsturer. Värt att spana in!

https://shop.fstopgear.com/us/products/mountain/backpacks/tilopa-bc.html

Instämmer med ovan, F-stop har ett riktigt schysst system som dessutom är anpassningsbart. Bra kvalité och ryggorna bär tung vikt riktigt bra. Enda modellen som jag inte tyckt om är Kenti som inte passade mig alls. Kolla på Loka, Tilopa och Satori; bara att välja vilken storlek som passar ditt ändamål.
 
Jag köpte en hyfsat rymlig ryggsäck (Dörr) för att få med alla fotoprylar, inkl Sigma 150-500 och två hus, men insåg att jag tänkte fel. Jag reser en del med kameran, den ryggsäcken förbrukar ransonen handbagage, men är helt inredd för fotobruk (utom ett datorfack). Och på resa behöver jag ha en del annat i handbagaget - mediciner och ett byte kläder. Så idag skulle jag välja en rygga som klarar båda sakerna - den största F-Stop som går som handbagage blir nog nästa investering!
 
Jag har bland annat Flipside 400 som är min lilla rygga. Fördelen är att öppningen är mot ryggen vilket är lite säkrare i städer. Du behöver inte smutsa ner ryggen på jackan som om du har en ryggsäck som öppnats på framsidan och därmed legat på blöt mark.
 
Uppdatering: jag har nu varit förbi butiken och tittat på några väskor.
Lowepros Flipside 500 AW och Pro Runner 450 AW är två ganska närliggande och rimliga alternativ. Jag ska smälta det över helgen i alla fall.
 
Uppdatering: jag har nu varit förbi butiken och tittat på några väskor.
Lowepros Flipside 500 AW och Pro Runner 450 AW är två ganska närliggande och rimliga alternativ. Jag ska smälta det över helgen i alla fall.
Har en Pro Runner 650, gigantisk. Bra när jag tar mig mellan hemmet och studion.
 
Lowepro Fastpack BP 250 AW II

Min 6D med 70-200/4 är klart för små för denna... funderar på att byta till 150.
 
Jag har precis köpt en Lowepro fastpack 400 aw. Jag är väldigt nöjd!

Man får dock inte plats med väldigt mycket mer än fotoutrustning och det är väl det enda negativa jag kan komma på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.