Annons

Regnskyddad systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristerHe

Medlem
Tjo!
Jag är grymt sugen på att skaffa en väderskyddad systemkamera. Då är frågan vilken?

D60 med ett Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM verkar enl massa siter vara ett bra väderskyddat alternativ. Men enl canons web så är D60 bara väderskyddad batterilucka och minneslucka? Har jag missförstått allt eller?

En bifråga, hur vet jag att objektivet är väderskyddad, finns det nån bokstavskombination man ska leta efter?

Simma lungt
/C
 
Tjo!
Jag är grymt sugen på att skaffa en väderskyddad systemkamera. Då är frågan vilken?

D60 med ett Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM verkar enl massa siter vara ett bra väderskyddat alternativ. Men enl canons web så är D60 bara väderskyddad batterilucka och minneslucka? Har jag missförstått allt eller?

En bifråga, hur vet jag att objektivet är väderskyddad, finns det nån bokstavskombination man ska leta efter?

Simma lungt
/C

60D ska vara ganska bra vädertätad vad jag har hört, dock ej i klass med 7D och 5D (för att inte tala om 1D).

Vad gäller objektiv så finns det inget i namnet som anger om det är vädertätat eller inte. Där gäller det att läsa om det på någon lämplig site. En del objektiv är helt vädertätade, andra blir fullt vädertätade endast om man har ett filter på.

EF 70-200/4 L IS USM är vädertätat.

/P
 
Jag är grymt sugen på att skaffa en väderskyddad systemkamera. Då är frågan vilken?
Det beror på vad du menar med "väderskyddad". Alla systemkameror tål t ex regn i större eller mindre mängd.

Vill du ha en kamera som klarar av ett par timmar i ösregn (t ex om du regelbundet måste stå vid en fotbollsplan 2x45 utan att kunna ta hänsyn till vädret) ska du satsa på 1D-serien. Fast förmodligen vill du även till en sådan kamera ha ett hyfsat regnskydd för att stå ut 2x45.

När det gäller objektiv är Canons L-serie bättre vädertätad än andra objektiv. Dock skiljer sig vädertätningen ganska mycket åt även inom L-serien.
 
Det jag är frustread över idag är att min lastgamla 400D vågar jag inte ta med när det regnar alls... och som alla vet så är den bästa bilden den som blir tagen... och det är lite svårt när kameran ligger hemma...

Det låter helt klart som att jag har feltolkat reklamtexten om 60D huset asså... Ska suga en del på karamellen innan jag investerar... Får se vad budgeten säger. en 5D eller 7D skulle vara riktigt najs men då blir det tunnare på glugg budgeten... :(
 
När det gäller objektiv är Canons L-serie bättre vädertätad än andra objektiv. Dock skiljer sig vädertätningen ganska mycket åt även inom L-serien.

Är det så? Det är ju bara vissa L-gluggar som benämns som vädertätade. Skulle ALLA vara bättre än icke-L iaf? (Fråga, inget mothugg. :) )
 
Är det så? Det är ju bara vissa L-gluggar som benämns som vädertätade. Skulle ALLA vara bättre än icke-L iaf? (Fråga, inget mothugg. :) )

Det finns ju inga Canon icke-L-objektiv som är vädertätade. Ovanpå det så är L-objektiv bättre byggda rent generellt, med eller utan vädertätning, så det är väl rimligt att anta att ett icke-vädertätat L-objektiv har större chans att stå emot väder och vind än ett icke-L.

/P
 
60D ska vara ganska bra vädertätad vad jag har hört, dock ej i klass med 7D och 5D (för att inte tala om 1D).


/P
Min 7D tog in vatten vid avtryckaren efter en timmes ösregn. Den tryckte av av sig själv och jag fick torka kameran bakom grafikkortet i tre timmar.

Annars har jag lyckats fylla den med snö utan problem.
 

Bilagor

  • MG_9575.jpg
    MG_9575.jpg
    44.9 KB · Visningar: 1,132
Det jag är frustread över idag är att min lastgamla 400D vågar jag inte ta med när det regnar alls...
Då vågar jag nog säga att du är överdrivet försiktig. Den tål nog lite regn. I värsta fall börjar den bete sig lite underligt eller slutar fungera när den blir riktigt blöt, men det rättar ganska säkert till sig när den fått torka igen. Att den skulle få permanenta skador av lite regn är inte speciellt troligt.
 
Tror deffenetivt att den tål en del regn. Även lite tyngre regn. Jag körde min gamla 550D lite kraftigarei dugg flera gg utan några som helst problem.

Kan säga dig att jag knallat runt i fullt ösregn (en av de regnigare dagarna vi hade) i 2 timmar med min 5D mark II och den har inga som helst problem med det, dock är det imo svårt att fota i sådant regn. Hänger den bara på axeln med linsen neråt. Vila bara armen över den. Den kommer bli blöt men det är mest när man drar upp den för att ta ett foto. Men håller gör den nog ganska bra. Jag har även sett en 5D mark II få en drink spilld över sig och den höll utan problem. Tror dessa grejjer är tåligare en vad man kan tro ibland.
 
Då vågar jag nog säga att du är överdrivet försiktig. Den tål nog lite regn. I värsta fall börjar den bete sig lite underligt eller slutar fungera när den blir riktigt blöt, men det rättar ganska säkert till sig när den fått torka igen. Att den skulle få permanenta skador av lite regn är inte speciellt troligt.

Jag håller med.

Med tanke på det lilla ekonomiska värde som en 400D har idag skulle jag inte vara rädd för att utsätta den för lite prövningar.

Värre då om man köper ett nytt tjusigt hus för många tusenlappar och det visar sig inte riktigt vara så hållbart som man hade hoppats...
 
Tjo!
Jag är grymt sugen på att skaffa en väderskyddad systemkamera.

Tjo,


Jag har 7D och en pilsnerharv i 350D. 7D har bra tätningar mot damm, fukt, smuts, regn and so on. (se den goa bilden i början av tråden ;-))
350D är en kamera som tål mycket men den har inga tätningar i den bemärkelsen vi talar om här. Men som någon sa tidigare; experimentera gärna med äldre och billiga hus - det tål mer än man tror och skulle olyckan vara framme är det inte hela världen kanske.

Jag har letat men tyvärr inte kunnat hitta den sida som beskriver tätningar hos L-optiken. Jag vet däremot att de billigaste L-gluggarna har sämre egenskaper mot damm, fukt, fett och flott än vad de litet dyrare gluggarna har. Jag har själv en 70-200/4L (utan IS) och den är INTE vädertätad enligt Canon, men jag har haft den ute i både ruggig skog, regn och snö. Jag tror att 17-40/4L också går under icke vädertätad enligt Canon.

Allt beror på hur mycket stålars Du hade tänkt att lägga ut. Skall Du ha en "säker" Canon utrustning, som tillåter reklamation vid fukt etc, blir det ganska snabbt dyrt. Räkna med minst 20000,- (då tänker jag 7D + 70-200/4Lis om nu detta objektiv är vädertätat enligt Canon)

En billigare variant som en kompis har är Pentax senaste. Han köpte ett helt kit, hus och två gluggar för drygt 10000,- nytt! Allt är "vädertätat" enligt Pentax och fulla garantier för detta gäller både på hus och gluggar.

RED: Pentax godkänner inte reklamationer vid fuktskada läste jag precis på Cyberphoto.se.
Då sjunker den utrustningen i mina ögon - kan man inte stå för sina produkters egenskaper?


/Soms
 
Senast ändrad:
Har inte riktigt tänkt på en kamera som slit och släng... men helt sant det kan man när man har fler, naturligtvis. Får skaffa en till helt enkelt så man vågar riska den gamla.

Till min gamla har jag en 11-18 glugg, perfekt till innomhusfotografering om det inte vore för ett värdelöst ljusvärde... tipps på en vettig ersättare?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.