Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regnskydd - hur stora plastpåsar krävs för detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasFehrm

Avslutat medlemskap
Hur stora plastpåsar behöver man för att kunna göra ett sådant här vackert regnskydd om sin kamera tror ni? Och var kan man hitta sådana plastpåsar?

http://img142.imageshack.us/img142/7720/vderttad.jpg

Det ultimata vore ifall påsarna i sig var tjocka och slitstarka. Även trots att jag tänker köra med 2-3 stycken plastpåsar om kameran om jag drar ut i regnet så är det ju skitbra om jag vet att påsarna i sig är robusta.

Jag brukar göra sådär. Räcker med en vanlig lite plastpåse. Stora som fryspåsarna brukar vara. Jag brukar ha 18-70mm då. Ska man ha längre objektiv kanske man behöver två.

Jag var nyss nere på Netto och köpte 5-liters fryspåsar. De passade fint, jag måste bara få kläm på hur jag ska tejpa fast plastpåsarna om mitt minimala motljusskydd till mitt 17-40. Men påsarna i sig var det inget fel på.

Märkte även att det är lite svårt att hantera kameran som vanligt med en massa plastpåsar om den. Att titta i sökaren och på bilderna som man har tagit går verkligen inte. Men att ställa kameran på autofokus, välja att kameran själv väljer fokus efter alla autofokuspunkten samt välja typ f/11 och en slutartid som ger bilden nog med ljus, det fungerar fint.

Blir svårt att få till bilderna som man vill då dock. :(

Så vitt jag kan se på bilden så har jag gjort exakt det där en mycket regnig midsommarafton med min 20D och Sigma 18-50/2.8

Om jag minns rätt så använde jag en 3-liters fryspåse vars öppning jag tejpade fast i motljusskyddet mha eltejp.

Kamerans knappar tryckte jag på genom plastpåsen, liksom att jag kikade genom sökaren genom plastpåsen. Jag tyckte det gick tillräckligt bra och det blev många bra bilder.

Ett alternativ är annars att man tar en större påse och öppnar upp den i andra änden också. Antingen så att man bara kan sticka in en hand eller så att man kan sticka in hela huvudet, lite som en gammal storformatsfotograf.

Jag var nyss nere på Netto och köpte 5-liters fryspåsar. De passade fint, jag måste bara få kläm på hur jag ska tejpa fast plastpåsarna om mitt minimala motljusskydd till mitt 17-40. Men påsarna i sig var det inget fel på.

Märkte även att det är lite svårt att hantera kameran som vanligt med en massa plastpåsar om den. Att titta i sökaren och på bilderna som man har tagit går verkligen inte. Men att ställa kameran på autofokus, välja att kameran själv väljer fokus efter alla autofokuspunkten samt välja typ f/11 och en slutartid som ger bilden nog med ljus, det fungerar fint.

Blir svårt att få till bilderna som man vill då dock. :(

Ja men efter ett par gånger så går det mycket bättre och man kan koncentrera sig mer på bilderna än plastpåsen =).
Jag brukar lämna en flärp kvar i bak. så viker jag upp den tillfälligt när jag ska ta en bild. Sedan tillbaka - så kommer det inget regn där när jag springer runt.

Det brukar gälla generellt att "egna märken" är enklare och billigare än de etablerade märkesprodukterna. Kvaliteten växlar också plötsligt ibland, när de byter (till en billigare) underleverantör. Willy:s har två lågprisserier - produkter märkta Willy är inga höjdare när det gäller kvalitet, men deras serie med det pampiga namnet Eldorado är ännu sämre (bör generellt undvikas).

Köp inte Coop-märkta fryspåsar bara, dom är jätte-tunna. Coop har andra påsar som är mycket bättre.

Jag kände efter på påsarna som jag hade köpt, som inte var coop-märkta fryspåsar, och testade att trycka igenom fingrar genom påsarna, att snurra på pekfinger-hjulet på min 40D, med påse emellan, utan att ens försöka att vara snäll emot påsen. Men de påsarna höll sig över min förväntan faktiskt och jag tror nog att det ska gå skitbra om jag drar ut med kameran i regn. Fast jag kommer nog att använda två påsar för att vara på den säkra sidan.

Det jag menar med pekfinger-hjulet: http://www.afehrm.se/uploader/files/p5b5f5.png

Nu brukar inte jag vara så kinkig med mina kameror, jag har lärt mig att de oftast klarar betydligt mer än vad vi tror. Men det har hänt att även jag tyckt att vädret varit för jäkligt, och då har jag helt enkelt tagit en vanlig stor ICA-kasse (det kan funka med Coop också, men Hemköps påsar funkar inte! ;) som jag har gjort hål för i "botten" för objektivet. Andra änden har jag haft helt öppen, så jag kan hålla i kameran som vanligt. Det tycker jag skyddar mer än tillräckligt även i ihållande hällregn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar