Annons

regnbågsreflexer med filter

Produkter
(logga in för att koppla)

bateau

Medlem
regnbågsreflexer med uv-filter

jag har letat men inte hittat nån annan tråd i ämnet. det gäller uv-filter.

jag har precis köpt ett nytt objektiv, ef-s 17-85mm usm, och köpte för skyddets skull även ett uv-filter. hittade ett hama-filter för 130 kr. det låga priset gjorde mig lite misstänksam, men det var trettondagen och den enda öppna butikens enda filter, så jag köpte det.

när jag kom hem och skruvade på det så märkte jag genast att det bildades en regnbågsfärgad reflex kring ljuskällor. tänkte att detta måste bero på filtret, vilket visade sig stämma när jag skruvade av och jämförde.

i dag gick jag ner och köpte ett nytt filter, ett bilora för 370 kr, hoppandes att problemet skulle lösa sig.

men icke! även nu bildas samma reflex i bilderna, nästan identisk med den förra.

nu undrar jag: är detta en av nackdelarna med filter, ofrånkomlig så länge man vill ha det där extra skyddet, eller är det så att jag helt enkelt behöver ett annat (dyrare) filter?

läste lite om coating och sånt, har det nåt med saken att göra? behöver jag ett multicoated filter?

en liten länk till bilder med och utan filter. http://picasaweb.google.com/karl.m.bath/DropBox?authkey=Gv1sRgCKShv-3Qj-3S0QE#
 
Senast ändrad:
Fråga dig om du verkligen behöver ett filter. Jag har aldrig lyckats skada en frontlins under de 5 år jag fotograferat aktivt (20 år från och till). UV-filter hjälper på sin höjd mot oförsiktigt borttorkande av skräp och kan därför vara vettigt att sätta på när man befinner sig i extra skräpiga miljöer. Vid våld mot objektivet kan ett UV-filter som krossas skada mer än det skonar.

Ett motljusskydd ger dig antagligen bättre skydd mot den typen av skador, och ger en god chans till bättre bildkvalite, till skillnad mot UV-filter som oavsett pris alltid innebär en risk för sämre.

Så, mitt bästa tips är att inte använda UV-filter om du inte verkligen behöver... samt att alltid ha motljusskyddet på :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.