Falkman
Aktiv medlem
På torsdagens klubbmöte visades resultatet och bilderna från årets kollektionstävling, (sv/v, dia och färgbilder på papper). Som vanligt skickades bilderna till annan klubb för bedömning. Minst 3 bilder, max 5.
De som hade bedömt kollektionerna var väldigt noga med:
1. Numreringen. Attans om en bild var i "fel" ordning. De var noga med att bedömma det rätta "flytet" i bildserien.
2. Den inbördes ordningen på stående och liggande passpartout. Den skulle var typ stående-liggande-stående.
3. Snävt tema. I egentlig mening tilläts knappt att man lämnade huvudmotivet. Exempel: Fören på båt-mitten/däcket på båt-aktern på båt-hamn där man såg båten från avstånd. Det sistnämnda var för "off" enligt de som bedömde. (Obs endast ett exempel).
4. Varje enskild bild bedömdes också.
För mig var kollektionstävling något helt nytt och jag missade givetvis på de tre första punkterna ovan.
Vad är kriterierna för en kollektion?
Är det, ur bedömningssynpunkt, alltid så noga som ovan beskrivits?
Vad tycker Ni, erfaranheter?
De som hade bedömt kollektionerna var väldigt noga med:
1. Numreringen. Attans om en bild var i "fel" ordning. De var noga med att bedömma det rätta "flytet" i bildserien.
2. Den inbördes ordningen på stående och liggande passpartout. Den skulle var typ stående-liggande-stående.
3. Snävt tema. I egentlig mening tilläts knappt att man lämnade huvudmotivet. Exempel: Fören på båt-mitten/däcket på båt-aktern på båt-hamn där man såg båten från avstånd. Det sistnämnda var för "off" enligt de som bedömde. (Obs endast ett exempel).
4. Varje enskild bild bedömdes också.
För mig var kollektionstävling något helt nytt och jag missade givetvis på de tre första punkterna ovan.
Vad är kriterierna för en kollektion?
Är det, ur bedömningssynpunkt, alltid så noga som ovan beskrivits?
Vad tycker Ni, erfaranheter?