Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Regler" för kollektion?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
På torsdagens klubbmöte visades resultatet och bilderna från årets kollektionstävling, (sv/v, dia och färgbilder på papper). Som vanligt skickades bilderna till annan klubb för bedömning. Minst 3 bilder, max 5.

De som hade bedömt kollektionerna var väldigt noga med:

1. Numreringen. Attans om en bild var i "fel" ordning. De var noga med att bedömma det rätta "flytet" i bildserien.

2. Den inbördes ordningen på stående och liggande passpartout. Den skulle var typ stående-liggande-stående.

3. Snävt tema. I egentlig mening tilläts knappt att man lämnade huvudmotivet. Exempel: Fören på båt-mitten/däcket på båt-aktern på båt-hamn där man såg båten från avstånd. Det sistnämnda var för "off" enligt de som bedömde. (Obs endast ett exempel).

4. Varje enskild bild bedömdes också.

För mig var kollektionstävling något helt nytt och jag missade givetvis på de tre första punkterna ovan.

Vad är kriterierna för en kollektion?
Är det, ur bedömningssynpunkt, alltid så noga som ovan beskrivits?
Vad tycker Ni, erfaranheter?

Vad som är en kollektion är ett ämne som diskuterats i min fotoklubb vid flera tillfällen och där det finns många åsikter i frågan. Det är nog lättare att säga "det här är ingen riktig/bra kollektion" när man ser en än att säga hur en kollektion ska vara.

Vad jag tycker är viktigt vid en kollektion är för det första helhetsintrycket och för det andra att bilderna som ingår i kollektionen har en enhetlig stil. Det som juryn i ovanstående inlägg har haft påpekanden om är sådana delar man tittar på som påverkar hur man uppfattar helhetsintrycket och stilen.

Däremot tycker jag inte att en kollektion måste vara x antal bilder på samma föremål om de ingående bilderna för övrigt harmonierar med varandra. Man kan däremot inte döpa en kollektion till t.ex. Båten om inte båten på något sätt finns med i alla bilderna.

ANNONS