Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Införskaffade mig en reflexskärm på 82cm för några hundralappar och jag måste säga att den investeringen var bland dom bätre jag gjort!

Testade bara som hastigast idag att ställa den mot väggen och rikta den halvhjärtat mot min dotter som satt på golvet bredvid.
Från början blev vänstersidan väldigt skuggad men när jag fick in rätt vinkel så bara lös hela ansiktet och ögonen upp och jag fick en fantastiskt bra belyst bild som dessutom blev riktigt skarp o fin..

Har nu även provat den i mindre upplysta rum och den gör underverk var jag än befunnit mig, fullkomligt suger åt sig det lilla ljus som finns i rummet!

Med facit i hand så kan jag inte begripa hur jag klarat mig utan tidigare, nu slipper jag använda blixt med vilket är underbart.
 
Låter ju riktigt lovande.
Jag har själv funderat på att testa en reflexskärm.
De är väl mycket användbara utomhus också?
 
Låter ju riktigt lovande.
Jag har själv funderat på att testa en reflexskärm.
De är väl mycket användbara utomhus också?


Har inte hunnit testa ute men det är säkert grymt att kunna "plocka" bort hårda skuggor som ofta blir vid stark sol tex..
Just att det krävdes så lite befintligt ljud för att den skulle funka var kanon tycker jag.. Med rätt riktning så får man en underbar lyster i ögonen med som är svår att få till utan
 
Hej.

Reflexskärmar är oerhört bra, ett måste vill jag säga.

Men utomhus i starkt solljus, nä.

Modellen kommer med största sannolikhet att kisa på bilderna, mycket bättre då att använda en diffusor.

För porträtt utomhus vill jag helst ha i skugga, ingen möjlighet, fram med en diffusor.

Så diffusor nästa? ;-)

MVH Julle.
 
Man får inte det mjuka ljuset man vill ha på porträtt av att ytterligare lägga till ljuskällor som t.ex reflexskärmar, man vill ju ta bort det hårda ljuset.

MVH Julle.
 
Ja, det brukar inte inte bli bra att fota i direkt solljus men hur funkar det att med reflexskärm vinkla in solljus i skuggan där motivet finns?
 
Men utomhus i starkt solljus, nä.


Nja jag överdrev en aning kanske haha
Menade inte att sätta modellen direkt i värsta solen.. Sen finns det ju den vita som inte ger lika starkt ljus

ALLA borde faktiskt ha en i sin fotoväska!
 
Eller så köper man en 5 i 1 reflexskärm där diffusor brukar finnas...
Har en Kaffebrus 107cm 5i1, vit/silver/guld/svart/diffuser, rackarns bra grej, skulle använda den oftare bara.
 
Eller så köper man en 5 i 1 reflexskärm där diffusor brukar finnas...
Har en Kaffebrus 107cm 5i1, vit/silver/guld/svart/diffuser, rackarns bra grej, skulle använda den oftare bara.


Jo risken är väl med dessa skärmar att man inte tar sig tiden att använda dom samt att det ju blir svårt på ögonblicksbilder att jaga runt med en sådan haha.
Men med tanke på hur bra jag tycker resultatet blev, spec ögonen som blev grymma så ska jag banne mig se till att den åker fram ofta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.