Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexskärm på Jula

Produkter
(logga in för att koppla)

carpelux

Aktiv medlem
Jag gjorde ett fynd idag på Jula!
En aluminiumfolie på pvc-plast, lite lagom halvstyv. Mått ca 1,5 * 0.5 m. Den är avsedd som skydd för vindrutor emot sol och kyla. Perfekt som reflexskärm (och går nog ha under liggunderlaget om man campar och det blir kallt).
Det bästa var priset, 25 Kr

Perfekt. Var den så pass styv så om man hänger den i kortsidan så hänger den rak eller skrynklar den ihop sig, eller svänger åt något håll?

/ Marcus

Nej, den svänger sig inte. den är ganska styv. Sedan fanns det hål i varje kortsida, så det går att hänga någon tyngd där pm man vill.
Själva folien var lite "skrovlig", så ljuset blir nog lite diffuserat om man säger så.

När ni pratar om refleksskärmar och min favoritfotobutik Biltema, måste jag passa på att rekommendera;

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1332&iItemId=12364

Ta denna och köp Biltemas vita polysterduschdrapperi, och vips har man en lätt portabel reflexskärmvägg på hjul. Kan användas både som diffusor och skjuta ljuset genom den, eller som reflektor och studsa ljuset mot den. Kastar man över ett svart lakan, använder man samma skärm för att skärma av ljus t ex för att få svart bakgrund.

Jag använder ett vindruteskydd från MICRO som reflexskärm. Består av två cirklar klädda med silverfärgad väv. Viks ihop precis som en traditionell reflexskärm och tar därmed liten plats i ryggsäcken. Fungerar även utmärkt som vindskydd vid t.ex. växtfotografering, speciellt bra är att det är två cirklar så att man kan få vindskydd från två håll. Jag tror att det kostar ca 40 kr. /Göran

KVICK skrev:
Jag använder ett vindruteskydd från MICRO som reflexskärm. Består av två cirklar klädda med silverfärgad väv. Viks ihop precis som en traditionell reflexskärm och tar därmed liten plats i ryggsäcken. Fungerar även utmärkt som vindskydd vid t.ex. växtfotografering, speciellt bra är att det är två cirklar så att man kan få vindskydd från två håll. Jag tror att det kostar ca 40 kr. /Göran

Hur stora är cirklarna och ser den ut som en åtta?

/ Marcus

Cirklarna är 65 cm, den ser inte ut som en åtta då väven täcker partiet mellan cirklarna. Ihopvikt blir den en cirkel med 22 cm diameter. /Göran

Tack. Får kolla på bildelsaffärerna häruppe om de har något liknande. Jag åker till Borneo nästa vecka och behöver ha med någon lättviktsreflexskärm. Bildelsaffärerna verkar vara fynd i den avdelningen. Gävle är tyvärr i längsta laget dock.

KVICK skrev:

Var inne på Micro i Örebro, men dom hade inga silverfärgade, bara svarta med gubbar på.
Någon annan som har ett bra tips på var man kan hitta dom silverfärgade?

ANNONS