ANNONS
Annons

Reflexskärm för bil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Funderar på att antingen köpa, eller bygga en reflexskärm som är tillräckligt stor för att kasta ljus på en bil.

Vad rekomenderar ni för storlek?

Hur pass dyrt är det att köpa en?

Går det att bygga en tillräckligt smidig så man kan ta den med sig?

/Jocce

byt ut underlakan mot räddningsfiltar i aluminium, så lär det bli mer ljus. dom köper du för ett par tior på apoteket

Tror nog att räddningsfilten reflekterar för mycket ljus för generellt bruk.
Jag tror mer på den blanka sidan på "tillskrynklad alu,folie limmad på pappskivor".
Det fungerar enligt mig helt topp MEn är som de flesta hemmalösningar klumpiga att transportera:-/

Mvh Niclas,

Hej.
Pga bilars aningen krökta/runda former behövs en reflektor som är en del större/längre än bilens längd. Man vill ju inte heller ha reflektorn för nära så den skymmer vid bra kameravinklar.

I bygghandeln finns frigolit. Köp 2-3 av dom största... dom är väl ca 1,5 x drygt 2 meter.

Blir inte så himla portabelt, men du kan forma en STOR vit yta att reflektera in i bilens lack.

Allt behöver ju inte heller vara vitt. Prova en lång strimma i ngn anna färg också. Det går ju att skapa en spegling av sin egenhändigt tillverkade horisont.

Bra kan också vara om man kan på nåt sätt spänna upp en duk (stor) ovanför bilen, så att inte taket bara får himmelsblå reflektion i sej.

Silver reflektorer kan vara alldeles utmärkt till bilplåtning. Men då ska dom användas till att spotta in hårt ljus på däck och hjulhus som annars blir aningen mörka och drista. Lite effekter som småblänk på nåt ställe kan dom också fixa.

Lycka till

/Jacob vP

Man kan ha med sig en skåpbil eller en husvagn i vit färg. Den kan även inrymma en portabel studio och lager för all utrustning.

Niclasfoto skrev:
Tror nog att räddningsfilten reflekterar för mycket ljus för generellt bruk.
Jag tror mer på den blanka sidan på "tillskrynklad alu,folie limmad på pappskivor".
Precis som Niclas påpekar så ger räddningsfilten (men även andra metalliska ytor som aluminiumfolie) ganska hårt och kraftigt ljus. Ska du få till fina reflexer i sidan på bilplåten tror jag att de kan bli för skarpa. Då tror jag lakanet är bättre trots allt, men det beror ju lite på hur stark solen är också. Huvudsaken är att reflektorn är stor, det kanske är lite litet med ett lakan, det beror lite på hur stor bil du har.

Ett steg däremellan vore något lite blankare tyg, vit nylon kanske, de vita reflektorerna man köper verkar oftast vara av nylontyg. Gå till en välsorterad tygaffär och kolla vad de har på rulle.

Det fungerar enligt mig helt topp MEn är som de flesta hemmalösningar klumpiga att transportera:-/
För ett tag sedan skickade jag länken till "Tinker Tubes" (http://www.software-cinema.com/documents/tt-book.pdf). Man skulle nog lätt kunna göra en lätt ram av sådana rör som man kan montera ihop och ta isär. Kanske med någon "tvärslå" av ytterligare ett rör för att den ska bli styvare. Eventuellt kanske man får bygga i sektioner eller flera reflektorer man ställer brevid varandra. Till dessa måste du dock ha antingen stativ eller assistenter som riktar dem åt dig. Det kan bli stora vindfång om du är utomhus.

Om man inte väljer rörlösningen kanske aluminiumprofiler som man skruvar ihop med vingmuttrar och skruv i förborrade hål kan vara något. Styvare, lite tyngre men säkerligen stabilare.

En möjlighet är att ha flera mindre reflektorer du ställer brevid varandra om storleken spelar roll och du måste kunna packa undan dem.

Frigoliten som Jacob nämner är bra. På en filminspelning jag var på använde de sig flitigt av detta. Denna typ av isoleringsblock finns i olika tjocklekar, tänk på att såpass stora block lätt bryts om de är tunna. De finns i olika tjocklekar. (Jag byggde dioramor när jag var yngre och då använde vi denna typ av frigolit att skära till kullar av. Sen täckte vi det med lim och gräspulver som du har till modelljärnvägar). Vid samma inspelning hade de en jättereflektor, kanske 4x4 meter på en jätteställning, med silver och guldfärgat tyg i schackrutor för att få ett lite varmare men ändå hårt riktat ljus.

Själv ska jag sy mig en reflexskärm vid tillfälle, dock inte lika stor som de som behövs till bilfotografering, men dock helfigursporträtt. Det går att köpa både guld- och silvertyg av liknande material som vanliga reflexskärmar brukar ha. Det finns lite olika tyger och vissa reflekterar mindre än andra. Man får gå och botanisera i tygaffären helt enkelt. Som ram har jag fördelen att ha fyra stycken ramar av samma typ som de hopfällbara reflexskärmarna brukar ha. Ramarna är 100 x 160 cm utfällda (50 cm hopfälld) och är någon form av strandfilt med inbyggd kudde. Kollegorna på mitt gamla jobb var inte så intresserad så jag fick dem. Kommer sy mig någon ficka/fodral att dra över den precis som den lilla Portaflash-skärm som jag har så kan man ha olika typer av tyg på fodralet (framsida/baksida och insidor) för att få olika reflektorer.

Oj. Nu börjar det bli sent för inläggen blir alldeles för långa. Bara en sista bild på min fina strandfilt, aka soon-to-be reflektor.

Bilagor

• imgp0420.jpg
    imgp0420.jpg
    6.8 KB · Visningar: 371
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar