Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ReflexskÄrmar
- Trådstartare Peter W
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Vit skärm är bra. Den är mest användbar. Silver och guld fungerar inte vid alla tillfällen.
Catten
Aktiv medlem
angående vita skärmar... vitt är väldigt bra, om man har ett bra användningsområde för det... i studio så är vitt jättebra att ha då man kan reflektera blixtljuset så att det blir mjukt. Men utomhus så är det svårt att hitta ett bra användningsområde för vitt. Tycker jag då. Men sen så finns det ju inga direkta regler för såntdär
Linkeboda
Aktiv medlem
Ok, jag hade mest tänkt mig att använda den för porträtt utomhus. Jag hade tänkt mig att köpa en reflexskärm med ena sidan i guld (eller sunfire nu då kanske) för att kunna få varmt ljus när jag vill ha det. Men frågan är vad som är bäst för porträtt, silver eller vitt eller något annat?
När jag ändå är igång och frågar, vilken storlek på skärmen behövs för att ta hel- resp ahlvkroppsbilder?
När jag ändå är igång och frågar, vilken storlek på skärmen behövs för att ta hel- resp ahlvkroppsbilder?
Catten
Aktiv medlem
hejhej,, när jag fotar porträtt så använder jag ofta Sunfire sidan för att få en naturlig värme på modellen. Men sen så beror det lite på med vilken hudton modellen har. Har upptäckt att när man fotar människor med mörk hy så funkar silver bättre att reflektera med. tycker jag som sagt
Till halvkropps porträtt och vissa helbilder så använder jag en 120cm lastolit skärm. Och till ansiktsporträtt använder jag en 75cm skärm,, båda i Sunfire och silver.
Och ett tips till dig om du skaffar lastolite skärmar. Om du inte har en assistent tillgänglig dygnet runt så föreslår jag att du skaffar ett stativ till dom. en billig investering.
Till halvkropps porträtt och vissa helbilder så använder jag en 120cm lastolit skärm. Och till ansiktsporträtt använder jag en 75cm skärm,, båda i Sunfire och silver.
Och ett tips till dig om du skaffar lastolite skärmar. Om du inte har en assistent tillgänglig dygnet runt så föreslår jag att du skaffar ett stativ till dom. en billig investering.
carl_swahn
Aktiv medlem
fem i en
Om du är osäker på vilken som passar dig så finns det en som har fem olika sidor (ett vändbart överdrag). Har sett den bland annat hos Scandinavian Photo.
Köp en relativt stor, de är mest användbara och blir ändå ganska små ihopvikta.
Jag har en som är silver/sunfire från lastolite, den räcker långt och jag visste vilket ljus jag ville ha innan jag köpte den, men annars hade jag nog köpt en "fem i en"-skärm.
Om du är osäker på vilken som passar dig så finns det en som har fem olika sidor (ett vändbart överdrag). Har sett den bland annat hos Scandinavian Photo.
Jag har en som är silver/sunfire från lastolite, den räcker långt och jag visste vilket ljus jag ville ha innan jag köpte den, men annars hade jag nog köpt en "fem i en"-skärm.
Peter W
Aktiv medlem
Re: fem i en
Låter ju perfekt skall kolla upp dettta, tack.
(fem olika sidor.)
carl_swahn skrev:
Låter ju perfekt skall kolla upp dettta, tack.
(fem olika sidor.)
janne ö
Aktiv medlem
Om du justerar din bilder i Photoshop så kan du väl använda en vit skärm. Färg justeringen görs ju då i datorn.
En skärm är inget krångligt att fixa till. Köp en stor vit eller färgad skiva i en pappershandel. Skär upp den i så stora bitar som du kan transportera och tejpa ihop dessa bitar med vävtejp. Men tänk på att du ska kunna vika ihop och vika ut den utan att den blir hur skev som helst bara. En kompis som håller skärmen sen är perfekt. Tänk på att ha små bitar av skivan med. Vid makro bilder av blommer etc. så är det bara att placera ut dessa små bitar där de behövs för stunden. Den stora kan man ha för att leda till ljus, alltså inderekt ljus.
En skärm är inget krångligt att fixa till. Köp en stor vit eller färgad skiva i en pappershandel. Skär upp den i så stora bitar som du kan transportera och tejpa ihop dessa bitar med vävtejp. Men tänk på att du ska kunna vika ihop och vika ut den utan att den blir hur skev som helst bara. En kompis som håller skärmen sen är perfekt. Tänk på att ha små bitar av skivan med. Vid makro bilder av blommer etc. så är det bara att placera ut dessa små bitar där de behövs för stunden. Den stora kan man ha för att leda till ljus, alltså inderekt ljus.