Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexer

Produkter
(logga in för att koppla)

HÄRJEDALEN

Aktiv medlem
Ja då fick jag min första diarulle som jag väntat på från fotofirman...

Jag hade tur o fick ihop en fin serie tills...

Jag plåtade en ren som jag lyckades komma väldigt nära i motljus o valde att använda upplättnadsblixten för att slippa "en svart" ren.

Glad i hågen för en bra bild så visade det sig att den hade ett reflexband runt halsen som jag inte såg vid fototillfället. Det syns desto mer på diat! (HÅL!)

Finns det filter för sånt här?

Eller spotmäter jag objektet för att kompensera bländaren?

Reflexer sabbar ju hela bilden!!

Beroende på var renen befinner sig i förhållande till det ljusa i bilden kanske ett avtonat gråfilter skulle kunna hjälpa.. En annan tanke är om det går att få det tillförda ljuset (tex blixten) att komma från en annan vinkel än kameran.

Det finns ingen filter för att få bort reflexer som genereras inne i objektivet. Ett avtonat gråfilter försämrar troligtvis situationen pga att bländaren är mer öppen.
Beroende på med vilket objektiv du plåtar ska Du blända ner åtminstone till bl. 8 eller 11 för att få bort de värsta reflexer.
Plåtar Du ofta i motljus skulle Du kanske använda fasta optik och inte zoom. Dom fasta objektiven är vanligtvis mycket bättre vad gäller reflexer än zoomobjektiven.
Samma sak gäller också många piratobjektiv. Här har originalobjektiv fortfarande ofta stora fördelar.

Jag har läst massor med objektivtest, men sådana saker testas helt enkelt inte, man måste prova sig fram själv, och det gör man på följande vis.

Ställ dig framför en bländande ljuskälla,som är så lite som möjligt (halogenljus eller jämförbart)
Titta genom sökaren och placera ljuskällan strax utanför sökaren, sedan svänger Du kameran lite fram och tillbaka, så att ljuskällan kommer närmare bildmitten.
Du ser reflexer som vandrar över bilden som ljusa fläckar eller remsor.
Blända av manuellt (om det går med Din kamera), när reflexerna är värst.
Vid vilken bländaröppning försvinner dom?
Bländar Du ner helt, hur många fläckar står kvar?

Jag tycker, att motljuskänslighet är en viktig kvalitetsaspekt vid köpet av ett objektiv. Vad har jag för nytta av bra skärpa, om jag inte kan använda gluggen i motljus. Objektivtestare borde också ta hänsyn till sådant.

Jag ska testa det du berättat med min kamera...
Dynax 5 så återkommer jag med svar sen...

Mycket bra inlägg tycker jag för övrigt tack

Hmmm... Reflexer och reflexer. Jag fick för mig att reflexerna som nämns i det första inlägget var sådana som man sätter runt armar och ben när man är ute och promenerar i vinternatten så att man inte ska bli överkörd av bilar och diverse andra fordon. Inte sådana reflexer (kanske hellre ska kallas reflexioner?) som skapas internt i objektivet (på eng. "flares")...

För övrigt är det för överkörningsrisken även renarna har reflexband runt halsen. Och sådana förstör tyvärr också varje form av försök till att blixtfotografera renar (eller folk) med dessa på sig.

Reflexionerna som skapas av sådana reflexer går nog inte att dölja på nåt sätt, oavsett hur högkvalitativt objektiv man har eftersom de inte skapas i objektivet. Och eftersom sådana reflexer är gjorda för att reflektera ljuset nästan oavsett var ljuskällan befinner sig så hjälper det nog inte stort att ha blixten vid sidan heller. Trickigt.

Patentlösningen får nog bli att undvika renar med reflexband runt halsen. Eller att inte blixtra på reflexbestyckade renar :)

Lev och må, alla!
/Tomas

Och hur ofta ser man inte usla bilder i dagstidningar tagna på t.ex poliser där endast reflexer från reflexer fyller rutan..och dom ska vara tagna av yrkesfotografer,ha..
mvh/Gunte..

TACK!

Äntligen nån av alla tusen som surfar här som KUNDE svara!

Då jag i min iver trodde jag det finns ett knep, som för all annan foto... Men , men

Tack !

Aj då...reflexband menade Du...
Man skulle läsa nogrant innan man skriver ett svar.
I så fall blir det väl bättre med spot utan blixt
:)

tomasmarklund skrev:
Och eftersom sådana reflexer är gjorda för att reflektera ljuset nästan oavsett var ljuskällan befinner sig så hjälper det nog inte stort att ha blixten vid sidan heller. Trickigt.

/Tomas

Nja.. Reflexer är väl normalt gjorda för att reflektera tillbaka ljuset därifrån det kommer, med ganska liten spridning. Annars skulle det ju inte bli speciellt starka reflektioner.

(För övrigt var mitt förslag med avtonat gråfilter för att överhuvud taget slippa att använda blixt.)

volker skrev:
Aj då...reflexband menade Du...
Man skulle läsa nogrant innan man skriver ett svar.
I så fall blir det väl bättre med spot utan blixt
:)
Hmm... JA det var det jag misstänkte... Blixten blir i vart fall överflödig... SPOTA mörkt. tror jag är/kan vara idealiskt. Hade uderbar bilder på BARN somåker kälke i kvällssol. (vem vill inte ha det?) Som blev skit tack vare upplättnad. STORA HÅL i diat.Kanske för de som inte plåtat nt tidigare att ta till vara på... Typ JAG!!!

GUNTE! Inga foton på poliser bli bra!!! ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar