Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflex Softbox och Paraply

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Jag fotograferar mycket matbilder, oftast med befintligt fönsterljus nu när ljuset tillåter det. På andra halvåret fotograferar jag 100% med blixt monterad på kameran. Jag vill utveckla bilderna och har börjat experimentera med aluminiumfolie som reflex. Jag vill komplettera blixten med någon annan ljuskälla. Det jag funderar på 1) En reflexskärm (kräver annan ljuskälla, ex fönsterljus) 2) Softbox eller 3) Paraply.
Vad är skillnaden på användningsområde för softbox och paraply? jag har sett pakat där 1 box och 1 paraply medföljer, är det att rekomendera? Det beror förstås på användningen.

Allstå, vad har man softboxen till och vad har man paraplyet till? Kan båda användas för samma ändamål?

Tack för tips!

/Calle

En softbox samlar ihop ljuset mer än vad ett paraply gör. Om jag skall ta en gruppbild, så använder jag paraply medan till ett portträtt så blir det en softbox. En del tycker att reflexen blir snyggare i ögat med paraply, andra föredrar softboxen. I ditt fall, så hade jag föredragit softbox. Kan stå nära med ljuset och det spiller inte så mycket på ev bakgrund.

Testa med att inte spänna upp hela paraplyet, utan lämna den sådär lite skrynklig, fungerar då som en softbox tycker jag :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar