ANNONS
Annons

Reflex skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag har en så kallad "Rymdfilt". Sån där som dom klär in satteliter i. Ena sidan är ett supertunnt skikt av guld (Dom förångar guldet för att det ska bli så tunnt.). Den andra sidan är silver färgad. Båda sidorna är starkt reflekterande.

Nu undrar jag om det materialet lämpar sig till att använda som reflexskärm (för upplättning I solljus, framförallt).

Ska jag i så fall spänna upp det på en ram, eller ska jag låta den vara som den är? (2x1.5 meter)

Jacob vP skrev:
Hej.
Funkar också fint med en räddningsfilt (som brukar finnas i första hjäpen kuddar).

/jacob vP

Hmm... en sådan råkar jag faktiskt ha. Den har legat i sjukvårdsväskan och sammlat damm de senaste tio åren. Kanske skulle ta och utnyttja den till något bättre.

Men blir det inte lite för skarpa reflexer av aluminum? Använder man en spegel t ex så blir ju inte ljuset särskilt jämt utan ger kraftiga ljusspotar.

Mvh
Maverick

Jo. En räddningsfilt kastar tillbaka rätt mycket ljus. Men det är ju inte alltid som det är sol och klart väder. Ett alternativ är ju att ställa sitt motiv i skugga och sen använda reflektorn som motljus.

(Jag tycker nog inte att man kan jämföra ljusbilden med den man får från en spegel)

/Jacob vP

Det är väl just det man är ute efter med en guldreflektor, typ emulering av färgtempen hos en lågt stående sol?

Räddningsfiltar säljer vi här på mitt jobb. Det är dem med silver på ena sidan och guld på andra.

Kostar runt 60:- här hos oss.

Om ni vill köpa så finns vi på nätet:
www.airsafe.se

Gå in på "kontakta oss" och så maila mig eller min syster. Syrran håller i försäljningen.

Det är inte det billigaste stället, men...

Jag har också tänkt att göra mig en reflektor. Jag köpte tyg på IKEA för 19:- metern (rea). Tyget heter Jul (antar att man egentligen skall göra julfint med det) och är två meter brett. Det finns i silverblankt och guldblankt.

Jag tänkte tillverka en fyrkantig ram av aluminiumrör (typ tältpinnar). Är det någon som vet var man kan hitta skarvbara aluminiumrör (man vill ju kunna ta isär den).

Jag tänkte även göra en variant med kasserad segelduk. Denna reflekterar vitt ljus eller så kan man använda den mellan sol och motiv.

Efwa skrev:
Räddningsfiltar säljer vi här på mitt jobb. Det är dem med silver på ena sidan och guld på andra.

www.airsafe.se

Gå in på "kontakta oss" och så maila mig eller min syster. Syrran håller i försäljningen.

jepp det ska jag minsann göra.....många roliga prylar ni säljer :)

www.airsafe.se

Efter att ha besökt www.airsafe.se
så kan man lugnt säga att Fek Efwa Norrwi lever på hoppet . . . . . . . . . .

Niklas, hopplös

kermodei skrev:

Efter att ha besökt www.airsafe.se
så kan man lugnt säga att Fek Efwa Norrwi lever på hoppet . . . . . . . . . .

Niklas, hopplös

Eller varför inte den här; "Så alla era anställda har garanterad fallskärm?"

Ja visst är du lite hopplös gubben ;-)

//Efwa, skrattar snällt varje gång hon hör skämten:-D

Skarvbara aluminiumrör kan du hitta hos metallvaruhus. Skarvbarheten får du genom att kombinera rör med skarvbitar av större eller mindre diameter.
Ett tips kan vara att studera böcker om drakar, alltså sådana drakar som man flyger med hållandes i en eller flera linor. Inom den sektorn finns massor av finurliga sätt att sätta ihop stänger av glasfiber, bambu, aluminium etc. Kanske du kan bygga en drake samtidigt! Med rätt färg på tyget (spinnakernylon) kan du kombinera reflexskärm och drake: plåta när det är stiltje och flyg med drake när det blåser:) Det är faktiskt roligt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar