Annons

Reflex i glasögon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecilia J

Avslutat medlemskap
I går kväll skulle jag ta några körkortsbilder på en arbetskamrat. Hon hade glasögon på sig och hur jag än gjorde så fick jag reflexer i glasögonen.

Nu vill jag höra om någon kan dela med sig hur de gör för att undvika reflexer i glasögonen!

/Cecilia
 
Jag vet inte hur du får bort dem, men jag vet däremot att när man tar kortet på vägverket, så ska man inte ha glasögonen på.

/ Marcus
 
Högt satt ljus till att börja med. Sen kan man be modellen att skjuta upp glasögonen helt mot näsroten och därefter lyfta i "öronkroken". Detta gör att glasögonen vinklas lite neråt, inte så mycket att det ser konstigt ut men tillräckligt för att ljuset reflekteras ner istället för rakt mot kameran (se skiss).

När det gäller glasögonen eller inte så har min fru sina på sig på sitt körkort.

Greven
 
Vid reproplåtningar använder man alltid 2 ljus i 45 graders vinkel, bör fungera utmärkt med glasögon också.
 
Den bästa vän man kan ha när man fotograferar folk med glasögon är inställnigsljuset på blixten. När man kolla genom sökaren så ser man direkt om det blir reflexer eller inte.

Greven
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.