Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflektor

Produkter
(logga in för att koppla)

morin

Ny medlem
Det är så att jag har tänkt modifiera min dyklampa så att den ska få bättre spridning och jämmnare ljus. Allt detta för att kunna använda den som belysning till undevatensfotografering.

Därför är jag på jakt efter en reflektor som ger en spridningsvinkel på 50-60 grader med ett "mjukt" ljus. Reflektorn bör inte vara större än 20 cm i diameter och inte kosta en förmögenhet. Nån som har nåt bra förslag på var man kan hitte en sådan?

prova detta först

Innan du köper (eller hellre bygger en egen reflektor av plast och skrynklad Al-folie) så bör du prova att sätta på en difusor framför lampan. En bit mjökfärgad plast (t,ex från en uppklippt plastdunk typ Önos blandsaft) kan kanske göra susen. Kör själv med hemmagjorda konstruktioner då jag vill ha mjukare ljus vid blixtfoto (dock på land). Fast det blir förstås en del testande innan det blir riktigt bra. (Fast gratis).

en diffusor gör inte ljuset mjukare. För att göra ljuset mjukare måste ljuskällans storlek ökas. Ju större ljuskälla, desto mjukare ljus. Samtidigt gäller att ju mindre avståndet mellan ljuskälla och det belysta objektet är, desto mjukare blir ljuset.

Inomhus kan en diffusor ge ett mjukare ljus p.g.a. att den sprider ljus till omkringliggande tak och väggar som sedan reflekterar ljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar