Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflektor/Bouncer till inbyggd blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

abrizz

Aktiv medlem
Hej, undrar om det är någon som har nå tips om hur man skulle kunna konstruera en bouncer och/eller reflektor för att använda till den inbyggda blixten som finns på (i mitt fall) 300D?

Borde ju inte vara så klurigt kan man tycka. Antar att man kan utgå från papper/plast eller liknande. Skulle helt klart vara smidigt ibland då man inte har en extern blixt till sin hjälp.
Så som popup-blixten är konstruerad på 300D så kanske man skulle kunna dra nytta av det hål som blir när man fäller upp blixten för att fästa med.

Någon som har nån idé om hur man kan gå till väga?

Mvh,

Nicklas

Mitt svar är bankomatkvitton. Om man tar ett normalt bankomatkvitto kan man vika det så att går in i hålet mellan kameran och den uppfällda blixten och sedan vika upp det framför själva blixten. Fungerar prima. Något instabilt ibland dock, kvitto kan flyga iväg av alltför häftigt viftande med kameran. Dessutom, du måste testa hur långt ifrån blixten kvittot ska sitta. På min pentax mz-50 rör det sig om 1,5 – 2 cm. Det blir inte snyggt när kvittot inte täcker hela ytan blixten lyser upp.

Tja jag hade tänkt mig en lite mer permanent konstruktion som man kunde ha med sig och inte gick sönder, eller blåste bort så lätt =)

Den inbyggda blixten är för svag för att gå någon annanstans än rakt fram så att reflektera blixten i olika riktningar är ingen bra idé.

För att ljuset rakt fram ska bli mjukare krävs en större lysande yta, det räcker inte med en matt yta. Så om du gör en plastskiva på ca 1 kvadratdecimeter som sitter framför blixten så får du en större lysande yta och ett mjukare ljus. Men också kortare räckvidd...

Idag provade jag att hålla en tom låda (med lock och allt) som det har varit lösviktsgodis i,
framför den inbyggda blixten i kameran.

(Inte de lådor man har framme i butiken, utan det som godiset kommer i från leverantören.
Fråga på nån affär som har lösviktsgodis i sitt sortiment)

Kanske inte världens bästa ljusspridare, men, kostade mig 0:-

Så här blev det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar