Annons

Reflecta Digitdia 4000 Magazine-Scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

granen87

Medlem
Jag hyr den just nu över helgen från Scandinavian Photo, den är suverän och kvaliteten är jag väldigt nöjd med.

Dock så tro jag det är ett fel i scannerns progrmvara eller i själva mjukvaran som går att ladda hem för Windows XP från Reflectas hemsida.

När jag skannat bilder, ca: 5 magasin, och sedan kör på mitt 6 så stannar skannern i mitten av magasinet därefter får man manual köra den magasinet ut då den inte verkar lyssna på programmets kommandom om automatisk körning genom magasinet.

kanske är det någon form av räknare i programmet eller maskinen som tillåter högst 100 diabilder skannade tills man måste starta om skannern och mjukvaran.

Nu har jag ca: 90 magasin kvar att skanna, och lite mer än 48timmar på mig tills den ska tillbaka till affären.


Laddar upp en del snygga bilder tagna med F1'an från 1970 fram till 1990

// Dator_Användare
 
Kanske inte det mest aktuella svaret, men ändå.

Jag har också hyrt en sådan (1000 för en helg) och såg fram mot en lång helg med regn o rusk och massor av scanning.

Dels så har jag upplevt samma sak som du; att den vägrar scanna många bilder utan omstart, Men det gick ju att överleva när man väl insåg systemet.

Men jag är oerhört besviken på fokuseringen. Att bilderna blir mörka och så där, det kan man ju fixa sedan. (eftersom jag kam lägga all tid i världen på mina hobbies. ;-) )

Däremot tycker jag att alla bilder blir oskarpa. Det är oerhört frustrerande. Jag bara kollade att allt funkade som det skulle och sen matade på magasin. Så jag kollade ju inte alla bilder med en gång. Nu sitter jag här med 1000 bilder med tveksam skärpa.

Skall man förvänta sig det av dia-scanning, eftersom mediat kommer en bit ifrån mottagaren,. Och olika långt beroende på omn det är glasade eller oglasade dior?

/Mats
 
Jag har inte testat den aktuella apparaten. Men ja, min erfarenhet är att man behöver fokusera om för varje montagetyp. Och för viktiga bilder behöver man fokusera om för varje bild, ibland med fokus på olika ställen på bildytan i och med att filmen buktar.
 
Då försvinner ju idén med att kunna skanna hela mag på en gång.

Jag har inte hittat något sätt att fokusera heller. Allt är attemagiskt, men inte så duktigt.

Det lät för bra för att var sant. Och det var det ju.

/Mats
 
Nån fokusering måste det väl finnas? Om du hittar någon, försök sätta fokuspunkten i gyllene snittet och låt den fokusera mellan varje bild. Då får du en hygglig kompromiss mellan kant och mitt även med buktande film.
 
ANNONS