Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflecta Crystalscan 7200

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan!

Funderar nu på att inhandla en dedikerad småbildsskanner för jag blir inte nöjd med resultat när jag skannar småbild på min Epson V750.

Jag har sett en del högupplösta filer från Reflectan på Flickr och upplösningsmässigt verkar den slå V750 ganska rejält.. men det jag undrar är hur färger och skuggteckning kommer bli på negativ.. Klarar den att få ut lika mycket information ur skuggorna som min V750? Är den likvärdig när det gäller färgåtergivning och skuggteckning?
Ska man kanske satsa på Plustek 7600 istället? Har kollat på Filmscanner.infos recensioner och det verkar ju som om reflectan ska vara bättre, åtminstone när det gäller upplösning..

Ganska många bilder från Reflectan på Flickr har en extrem bandning, är det ett vanligt fel eller är det användaren som gör fel?

Jag har tänkt att använda Silverfast Ai som mjukvara..

Hoppas någon med lite erfarenhet av denna skanner kan ge mig lite "real-world" tankar kring reflectan eller plusteken.

Tack så mycket!

Senast ändrad:
Hej! Jag skaffade en Crystalscan 7200 i augusti och har provat den en del nu. Mina erfarenheter är inte så långa och gäller bara scanning av svartvita negativ, inte färgdia eller färgnegativ. För svartvita negativ fungerar den tillräckligt bra för mina krav och resultatet skiljer sig i mina ögon minimalt från det man får med Imacon Flextight eller Nicon Coolscan 9000. Jag har fått ett negativ scannat av andra som har dessa scannrar och jämför med min egen scanning i Crystalscan. Filmkornet återges väldigt bra och jag har just nu en utställning igång med kopior i stl 50x70cm, gjorda från inscannade Tri-X negativ med Crystalscan 7200. Min slutsats är att denna scanner duger för relativt höga krav när det gäller svartvita negativ, och för min del ser jag ingen som helst anledning att byta, ens om jag skulle haft några 10.000-kronorssedlar undanlagda någonstans. Skuggteckningen beror ju helt på hur du ställer scanningen och hur du gör efterarbetningen i ps. Jag upplever inga speciella problem att få ut den information som finns i lågdagrarna i alla fall. Vad gäller bandning så har jag inte upplevt något sådant med mina svartvita negativ (har bara scannat i gråskala). Kanske har det mera med färgkanaler att göra?

Tack så mycket! :) Precis vad jag behövde veta :D
Vad använder du för scanningsprogram? Vet du ifall jag kan köra med mitt nuvarande Silverfast Ai?

Har själv Silverfast SE plus som är en version där man även kan göra multiexponeringar. På www.scandig.com kan man köpa scannern med Silverfast SE plus för 314 EURO. Om din Ai-version är anpassad för Crystalscan 7200 vet jag inte? Kanske behövs bara en ny drivrutin för att det ska funka? Eller i värsta fall en helt ny version av Silverfast Ai?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar