Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Referensnummer på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet att det finns ett fält på bilderna som anger sorteringsordning, men jag kan inte vara den enda som också gärna skulle vilja ha något fält som bara är synligt för fotografen (alltså inte publikt) där man kan skriva in en lite längre sträng på fritt format. Jag ger t.ex. alla mina bilder var sitt referensnummer på i normalfallet 24 tecken (fyra siffergrupper åtskilda med bindestreck) vilket gör det möjligt att snabbt och lätt hitta vilken bild som helst bara jag har detta nummer. Kan mycket väl tänka mig att jag inte är den enda och jag behöver väl knappast lista fördelarna med "något" system för numrering av bilder, hemsnickrat eller officielt sanktionerat typ DOI. Principen är ju densamma.

MEN laddar man upp bilden till ett album här så kan i alla fall inte jag se något sätt att ha en notering som innehåller detta referensnummer om man inte vill exponera det publikt.

Alltså, jag önskar mig någon form av fritextfält för upp till kanske 40-50 tecken som inte exponeras för besökare utan enbart är tillgängligt för den som laddat upp bilden. Kan detta fält dessutom vara sökbart så vore det ännu bättre men bara att ha det noterat skulle vara en väldigt bra början.

Vågar man hoppas på något dylikt?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto