ANNONS
Annons

Redovisa köp från Asien

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy L

Medlem
1. Funderar på hur man redovisar ett inköp med enskild firma, exempelvis något billigt som ett batteri, från typ Kina på Ebay om paketet glider förbi tull- och momsavgift, som det så ofta gör. Är man då skyldig att själv rapportera in detta till Tullen för att man ska kunna bokföra detta korrekt?

2. Något annat krångel med bokföringen när man handlar utanför EU?

1. Funderar på hur man redovisar ett inköp med enskild firma, exempelvis något billigt som ett batteri, från typ Kina på Ebay om paketet glider förbi tull- och momsavgift, som det så ofta gör. Är man då skyldig att själv rapportera in detta till Tullen för att man ska kunna bokföra detta korrekt?

2. Något annat krångel med bokföringen när man handlar utanför EU?

Är det verkligen ingen som köper prylar från Ebay?

Om du nu lyckas glida förbi både tull o momsavgifter så kan du ju inte sen också dra av momsen i din bokföring. Bättre och enklare att se det som ett privatinköp och inte sätta det på firman. Under 1000.- kronor brukar man slippa tull o moms. Mvh,LO

Tack för svaren.

Jag antar att Dubbelolle menar att det inte är värt besväret med allt krångel om det är förbrukningsvaror under tusingen. Man kan ju givetvis inte dra av dessa grejor heller om man köper dem "privat" men beroende på summan kan det ju vara skönt att slippa byråkratiskt krångel.

Jag snubblade på information om att man behöver ett EORI-nummer när man importerar vilket verkar vara ett exempel på jobbig byråkrati... Trodde det räckte med att tullen högg varan, belade den med tullavgift och slängde på moms. Vad ska jag med numret till? Är det när jag själv ska anmäla varor som slunkit igenom?

Ursäkta min ignorans och mitt dåliga tålamod med myndigheternas egen information men det känns mer relevant att höra från folk som har praktiska erfarenheter av systemet än av stela tolkningsbara byråkratiska texter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar