De allra flesta bilderna på fotosidan lär antagligen vara redigerade på ett eller annat sätt i efterhand gissar jag. Många använder sig av bildformatet RAW som måste framkallas i en så kallad RAW-konverterare. Där justeras då sådant som exponering, vitbalans, kontrast, färgmättnad, skuggor och högdagrar. Kanske görs också justeringar av enskilda färger och annat. En del väljer även att göra större ingrepp i sina bilder än så genom att göra ändringar på pixelnivå.
Själv har jag sedan en tid tillbaka helt återgått till bildformatet JPEG just för att bl.a. slippa justera mina bilder så mycket i efterhand. Men helt befriade från efterbehandling är ju bilderna fortfarande inte. Mitt standardförfarande ser ut som följer:
1. mindre beskärning för att balansera upp kompositionen
2. minimal justering av exponering om det behövs (använder spotmätning för bättre kontroll)
3. justering av "levels/nivåer" (oftast är det bara vitpunkten jag ändrar)
4. Lägger på lite mer kontrast
5. storleksförändrar bilden för att den ska passa att publicera på t.ex. min blogg eller här på fotosidan
6. lägger på övergripande skärpa
7. "duttar" ibland även på detaljskärpa på vissa specifika objekt, t.ex. en hel fågel eller bara kring fågelns öga
För mig har övergången (eller snarare tillbakagången) till JPEG inneburit att fotograferandet har blivit mycket roligare. Inte minst då för att jag numera känner att jag skapar mina bilder direkt ute i fält istället för i ett bildbehandlingsprogram här hemma. Lite mer av den känslan man hade förr när man fotograferade med diafilm har infunnit sig efter tillbakagången till JPEG kan man säga!
--------------------------------------------------------------
https://jonasperssonphotography.wordpress.com