Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera samma bilder på olika datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Hej!
Jag redigerar både på min iMac på kontoret och min Macbook när jag är ute på jobb. Ofta så hinner jag inte klart med redigeringen av ett helt jobb och flyttar då över alla filerna med USB-sticka mellan datorerna. Jag gillar inte att ha bilder på sticka för de försvinner så lätt och jag tycker det är jobbigt att föra över stora jobb på detta sätt.
Min fråga gäller uteslutande Raw-filer. Kan man ha en uppsättning raw på iMac och en uppsättning på Macbooken för att sedan bara föra över Xmp-filerna. Får man med alla förändringar, betyg etc då? Då blir det mycket mindre data att föra över och man kan till och med maila över xmp-filerna till en kollega som fortsätter redigeringen.

Funkar det?

Då måste du ha tilllgång till RAW filen på nåt sätt tillsammans med xmp filen. Antingen på minneskort eller i molnet. Exempelvis dropbox.

/Stefan

Min fråga gäller uteslutande Raw-filer. Kan man ha en uppsättning raw på iMac och en uppsättning på Macbooken för att sedan bara föra över Xmp-filerna. Får man med alla förändringar, betyg etc då? Då blir det mycket mindre data att föra över och man kan till och med maila över xmp-filerna till en kollega som fortsätter redigeringen.

På ett Windowssystem fungerar det utmärkt att bara flytta xmp-filerna mellan datorerna.

ACR

CS5 på en dator och CS6 på den andra...

Kommer nog funka genom att bara flytta xmp-filerna, men du kommer ju vara tvungen att köra den äldre versionen av ACR på CS6-datorn. Du kommer alltså tappa lite av den nya lite trevligare funktionaliteten i ACR7.

Mitt tips är att skaffa dropbox så syncas xmp filen hela tiden till molnet och datorerna.

/stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto