Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera obegransat antal bilder med lika installningar med hjalp av ett knapptryck.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lavvan

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har lite funderingar hur kan applicera nagra rawinstallningar som man gillar till obegransat antal bilder genom ett knapptryck.

Sa man slipper oppna bilderna var for sig och dra i reglagen. Sa att man anvnader sig av samma installning till alla bilderna.

Hur gor man detta pa enklaste vis?



Sedan undrar jag om man fotar i RAW och JPEG, da om man ar nojd med kamerans installning pa JPEG men bara vill andra lite lite lite.. kan man da anvanda dessa JPEG installningar nar man oppnar RAW-bilden i RAW-convertern...Vet inte riktigt hur jag ska forklara.

Men jag hoppas ni forstar!


tack for hjalpen pa forhand.
 
Nu vet inte jag om du har tillgång till Adobe Bridge, men om du skulle ha det så går det enkelt att kopiera inställningarna man gjort i Camera Raw. Först och främst redigerar man klart en av bilderna och trycker på Done. Dedan högerklickar på denna bilden och väljer Develop Settings och sedan Copy settings. Då kan man bara markera alla bilderna man vill ha inställningarna på, högerklicka och gå in i samma menyalternativ men väljer Paste Settings.

Det där med JPEG- och RAWinställningarna är jag lite osäker på faktiskt så låter någon annan svara.
 
Hej!
Sedan undrar jag om man fotar i RAW och JPEG, da om man ar nojd med kamerans installning pa JPEG men bara vill andra lite lite lite.. kan man da anvanda dessa JPEG installningar nar man oppnar RAW-bilden i RAW-convertern...Vet inte riktigt hur jag ska forklara.

Men jag hoppas ni forstar!


tack for hjalpen pa forhand.

Att använda kamera iställningarna i RAW-konverteraren går nog enbart med kameratillverkarens egna RAW-konverterare. Adobe CRW kan inte göra det.

Enväg runt det i t ex Lightroom är att göra egna presets som efterliknar de olka kamera inställningarna och lägga på dom vid RAW-konverteringen. Men då får man kanske föra "dagbok" över inställningarna för jag tror inte dom alltid syns i EXIF...
 
Tja! Tack för svaret. Så du
menar att jag måste tanka hem nikons egna rawkonverter? Öppna den innan jag kastar in den i ps?

Ska testa när jag får tillgång till min dator!

Tacck!
 
Nu vet inte jag om du har tillgång till Adobe Bridge, men om du skulle ha det så går det enkelt att kopiera inställningarna man gjort i Camera Raw. Först och främst redigerar man klart en av bilderna och trycker på Done. Dedan högerklickar på denna bilden och väljer Develop Settings och sedan Copy settings. Då kan man bara markera alla bilderna man vill ha inställningarna på, högerklicka och gå in i samma menyalternativ men väljer Paste Settings.

Det där med JPEG- och RAWinställningarna är jag lite osäker på faktiskt så låter någon annan svara.

någon som vet om detta går att göra i ps med? Har inte tillgång till en dator på ett tag. Är ute och reser!

Tack för snabbt och bra svar windmark
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.