Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera bilder i LR utan att skapa kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

cosmo

Aktiv medlem
Har kört ganska länge med Photoshop CS3 och Bridge i min bildbehandling. Nu provar jag Lightroom 3 och det verkar vara det rätta programmet för mig. Men jag har en fråga. Kan man redigera bilder i Lightroom utan att skapa kopior av dessa bilder? Varje gång jag ändrar i en bild skapas en kopia av denna . Jag tycker att jag klarat mig väldigt bra när jag tidigare öppnat bilder från Bridge utan att få dessa kopior på köpet. Man har ju alltid originalet, RAW-filen kvar orörd om man vill göra om "framkallningen" i framtiden.
 
Det blir ingen kopia i Lightroom förrän du väljer att exportera en bild. Om du har en raw bild och arbetar med 10 kopior/virtuella kopior av den så är det fortfarande en "fysisk" kopia på disk och resten av infon ligger i lightrooms interna databas.
 
Ok. Det är så det ska gå till alltså. Tyckte det räckte att ha kvar det orörda originalet i form av raw-filen efter exporten men jag får väl försöka tänka om på den punkten för Lightroom verkar passa mig som handen i handsken annars.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.