Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera AVCHD

Produkter
(logga in för att koppla)

Den envise

Aktiv medlem
Har köpt mig en Panasonic TM-700, är grymt nöjd med både kamera och bildkvalitet. Har nu kommit så långt att jag ska börja redigera lite film som jag filmat med kameran. Har stött på lite problem i Adobe After Effects samt Adobe Premiere Elements 8.

Så fort jag importerar ett klipp och vill titta på det i programmet så laggar det satan och allt hänger sig efter några sekunder. Har ett Pinnacle program med och i det kan jag utan problem spela upp materialet och hoppa fram och tillbaka utan att det laggar.

Tror knappast det är burken jag har satt ihop för redigering som är boven.

Spec.

Windows 7 Professional 64bit
Intel I7 [email protected] under vattenkylning
Asus Rampage III Extreme
10Gb DDR3 @1600Mhz
Intel 40Gb SSD till operativ och diverse större SATA diskar för lagring
ATI 5770

Har som fastnat här nu då jag inte ens verkar kunna hantera filerna i Adobe programmen. Har samma problem i båda programmen jag skrev ovan. Tycker det verkar helsjukt då det fungerar bra i Pinnacle. Nu behöver jag dock mer funktioner som finns i tex After Effects.

Någon som har någon idé om vad det kan vara eller har tips rent allmänt ?

AVCHD är verkligen inget bra format att använda i After Effects. För effektbearbetning bör du göra om det hårt komprimerade formatet till något annat som är lättare för datorn att läsa, men å andra sidan gör man ju alltid RAM-previews i After Effects ändå så det spelar inte så stor roll. AE används ju inte för realtidsuppspelning direkt.

Och jag tror inte att Premiere Elements 8 är särskilt bra på AVCHD heller, i synnerhet inte TM-700ans 1080/50P-format som egentligen inte är en officiell standard och är väldigt krävande. Nya version 9 är förmodligen bättre på att hantera formatet, men ska man verkligen få redigeringen att flyga bör man kolla på Premiere Pro CS5 (och använda ett grafikkort från Nvidia) eller Sony Vegas Pro 10.

Sen undrar jag, skrev du verkligen rätt när du uppgav att din dator har 10GB RAM? Det verkar inte som en optimal konfiguration för socket 1366-baserade system.

AVCHD är verkligen inget bra format att använda i After Effects. För effektbearbetning bör du göra om det hårt komprimerade formatet till något annat som är lättare för datorn att läsa, men å andra sidan gör man ju alltid RAM-previews i After Effects ändå så det spelar inte så stor roll. AE används ju inte för realtidsuppspelning direkt.

Och jag tror inte att Premiere Elements 8 är särskilt bra på AVCHD heller, i synnerhet inte TM-700ans 1080/50P-format som egentligen inte är en officiell standard och är väldigt krävande. Nya version 9 är förmodligen bättre på att hantera formatet, men ska man verkligen få redigeringen att flyga bör man kolla på Premiere Pro CS5 (och använda ett grafikkort från Nvidia) eller Sony Vegas Pro 10.

Sen undrar jag, skrev du verkligen rätt när du uppgav att din dator har 10GB RAM? Det verkar inte som en optimal konfiguration för socket 1366-baserade system.

Ok, kanske ska kolla på om man ska ta ner filerna från AVCHD till något mindre innan man redigerar. Får även överväga om man ska titta på dom andra programmen, helt klart är iaf att det blir ett Matrox kort så småningom från nvidia. Jag ska laborera lite med andra filformat iaf tillsvidare.

Funderar på om .264 kan vara något ? Eller finns det något annat format som är bättre ?
Jag vill ha så bra kvalitet som möjligt för att rymma ungefär en timmes film på en dvdr skiva. Filmen ska ses på stor widescreen tv.

Jag hade 6Gb satt i från början men hade 4Gb till liggandes, när det började strula så tryckte jag i dom med men utan skillnad. Systemet fungerar bra annars så dom sitter där tillsvidare. 12Gb hade ju såklart varit att föredra.

AVCHD är h.264 i grunden. Så det vore högst dumt att försöka konvertera det till det.
H.264 är främst ett exportformat, men det har dock blivit så populärt att konsumentkameror börjat spela in i formatet under en olika namn AVCHD är ett. Formatet är dock inte gjort för redigering, även om man kan använda det till det i flera redigeringsprogram idag. Men det varierar i hantering och stöd, ofta kopplat till vilken hårdvara man har. Så helst bör man undvika redigera i AVCHD om du inte har verktygen för det.
I ditt fal är inte Elements 8 det bästa för AVCHD

För att underlätta för datorn så kan man konvertera det till t.ex. Cineform eller DNxHD (eller ProRes om man kör Mac) MPEG2 är också lättare att redigera i om man vill ha fler alternativ.

Huruvida det rymmer på en DVD-video (MPEG2) beror på vilken bitrate man exporterar till. Kvalité är kopplat till bitrate och inte så mycket till vilket format det är.

Sen nämner du Matrox och Nvidia i samma mening. Du måste sagt fel, för det är två olika tillverkare av grafikkort.

Sist så håller jag med om att 10GB är inte optimalt, men tror inte det påverkar dig särskilt mycket.

AVCHD är h.264 i grunden. Så det vore högst dumt att försöka konvertera det till det.
H.264 är främst ett exportformat, men det har dock blivit så populärt att konsumentkameror börjat spela in i formatet under en olika namn AVCHD är ett. Formatet är dock inte gjort för redigering, även om man kan använda det till det i flera redigeringsprogram idag. Men det varierar i hantering och stöd, ofta kopplat till vilken hårdvara man har. Så helst bör man undvika redigera i AVCHD om du inte har verktygen för det.
I ditt fal är inte Elements 8 det bästa för AVCHD

För att underlätta för datorn så kan man konvertera det till t.ex. Cineform eller DNxHD (eller ProRes om man kör Mac) MPEG2 är också lättare att redigera i om man vill ha fler alternativ.

Huruvida det rymmer på en DVD-video (MPEG2) beror på vilken bitrate man exporterar till. Kvalité är kopplat till bitrate och inte så mycket till vilket format det är.

Sen nämner du Matrox och Nvidia i samma mening. Du måste sagt fel, för det är två olika tillverkare av grafikkort.

Sist så håller jag med om att 10GB är inte optimalt, men tror inte det påverkar dig särskilt mycket.
Man har massor att lära ser jag :) Ska defenitivt labba lite med dom formaten du nämnde.

Vette fan hur jag blandade ihop Matrix och nvidia, har lite för mycket galna barn springandes runt benen ;)

Tack för tipsen så långt, får se om man får lite tid att sitta och pula ikväll.

Man har massor att lära ser jag :) Ska defenitivt labba lite med dom formaten du nämnde.

Vette fan hur jag blandade ihop Matrix och nvidia, har lite för mycket galna barn springandes runt benen ;)

Tack för tipsen så långt, får se om man får lite tid att sitta och pula ikväll.

Hej. Jag redigerar mina hushållsfilmer :) i AVCHD i Pinnacle studio 12. Fungerar finfint på min DúalCore 3GHz 4 GB ram. Själva redigeraringen går alltså hur bra som helst. Inga eftersläpningar eller konstiga fördröjningar. Det är renderingen som tar tid men den låter jag pågå under en middag eller en natt. Natt och natt förresten: Det tar ca 1,5 timme att rendera 1 timmes film. Studio 12 är inget perfekt program men det är tillräckligt bra för mina hushållsbehov.

Adobe Premiere 8 har jag också men det använder jag inte. Fungerar mycket dåligt med AVCHD från min kamera och på min dator. Massor av buggar och dåligt resultat.

Premiere 9 är av en helt annan kaliber. Mycket vassare tack vare helt nya alogritmer men bäst skall tydligen Sony Vegas vara enligt de senaste testerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar