Annons

Redgera 150 bilder - bra metod?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag har cirka 150 bilder tagna under samma tillfälle som jag skulle vilja redigera på ett smidigt sätt. Bilderna är fotade med 1600ISO och i jpeg-format.

Jag har nu tagit fram en bild så som jag vil ha den. Jag har tagit bort brus, ökat kontrasten, dragit ner på det gröna i color balance och slutligen använt mig av levels. Hur ska jag nu göra för att de här redigeringarna ska kunna tillämpas på resterande bilder? I Bridge med raw vore det enkelt att kopiera och klistra in men hur gör man i Photoshop? Ska jag göra ett action? Eller kan jag bara kopiera över lagrena till resterande bilder?

Hur gör ni när ni vill redigera många bilder? Vore intressant att höra om hela arbetsgången från det att bidlerna hamnar i datorn till dess att ni publicerar på nätet eller skriver ut.

mvh

Johnnie
 
Jag använder Paint Shop Pro som har en funktion som heter "Batch Process" där jag kan applicera ett script (macro, om man så vill) på valda bilder. Så när jag har spelat in scriptet med de förändringar jag vill göra på bilderna så väljer jag bara de bilder som ska redigeras och sedan får datorn stå och jobba.

Jag är ganska övertygad om att motsvarande funktion finns i Photoshop.

Lycka till! :)
 
Jag brukar göra en action som gör alla ändringarna i olika lager. Sen batchar jag det hela och sparar filerna som psd. Efteråt kan jag kontrolera och justera ändringarna på varje bild. Slutligen kör jag en action som sparar alla bilder som jpg igen och skickar iväg dem till kunden.

Hur man gör actions finns det massor av info om i forumet. Hittar du inte rätt är det bara fråga i tråden igen.

Nä dags att sova, julkalas är kul.
 
Nu har jag satt ihop en action som fungerar precis så som du beskriver, Martin, och använder batch-kommandot för att köra det på många filer. Riktigt smidigt!

Jag kör brusreducering, färkorrigering, fit image och skärpning. Jag har några olika actions beroende på sporthall jag fotar i och kan återkomma till samma action efter varje match. Därefter är det som du säger bara att "framkalla" till jpeg. Det som tar tid är att skilja ut bra från dåliga bilder, räta upp och beskära dem innan man kör actionet men det lär inte gå att komma runt det. =)

mvh

Johnnie

P.S. En sak som är lite irriterande är att medan actionet kör är det svårt att jobba med datorn i o m att man lätt kan avbryta Photoshop. D.S.
 
dunberg skrev:
P.S. En sak som är lite irriterande är att medan actionet kör är det svårt att jobba med datorn i o m att man lätt kan avbryta Photoshop. D.S.
Det där blev jag nyfiken på eftersom jag läst i andra trådar vad du har för dator.. Kan det möjligtvis hänga på minnet? Kanske hjälper det med påfyllning av RAM? Jag batchar massvis och jobbar ofta i andra program (som ex. Illustrator, Dreamweaver eller så) på samma gång. Utan problem. Photoshop fortsätter i bg.
 
Hej Lotta!

Hm.. jag var otydlig märker jag. =)

Det är inte minnet som tar slut. Jag trycker på blanksteg eller retur i ett annat program men PS har då lagt sig i förgrunden så jag trycker alltså på "avbryt" i brusreduceringen som är en del av actionet. Men det är klart ytterligare en gb minne hade inte varit fel.

mvh

Johnnie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.