Annons

Receptet för den här bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

svenrik

Avslutat medlemskap
Jag har jobbat som vimmelfotograf i ett år snart. Så jag vet vad man har för grundinställningar när man tar mingelbilder.
Jag vill att mina bilder ska likna dem på Stureplan.se. Här kommer frågor som dyker upp i mitt huvud.

Vad har Stureplansfotograferna för sorts blixt och hur är de riktade? Vad kan det vara för vitbalans? Används ett CTO-filter?
Vad har man gjort i Photoshop?

Jag ser själv att man har tagit bort blänket i ansiktena på många av bilderna. Även om det tycks vara slarvigt gjort, så är det så jag vill att mina bilder ska se ut i slutändan.

Jag har några exempel på vimmelbilder jag har tagit bland mina album. Jag blir ofta blind när jag sitter och arbetar i Photoshop efter ett tag. Därför blir jag aldrig nöjd.

Bild, #1971457 är tagen med blixten riktad rakt upp, med Gary Fongs Lightsphere II. Bild, #1971459 är tagen med blixten riktad 45° upp i taket, med Nikon SB-900 + omnibounce.


Tacksam för svar.
 

Bilagor

  • article_image_046997ae29235d69.jpg
    article_image_046997ae29235d69.jpg
    22.4 KB · Visningar: 620
Jag tycker det liknar lucis art plugin med exposure ca 25 %. Jag gillar lucis-art och just att man lyft mörka delar och ökat lokalkontrasten tycker jag mig känna igen looken. Men folk blir ju fula i ansiktet som tusan så man är ofta tvingad till extrem skin-smooth innan.

http://www.lucisart.com/lucis-art3-artist-gallery/lucis-art-3-gallery.htm

Det är bara min gissning.

Edit: vad dum jag är. Jag kommenterar bilden i inlägget. Är det din bild?
Bilderna på stureplan.se tycker jag mest liknar att man kapat histogrammet till höger väldigt hårt och lyft vitpunkten kanske lite i hårdaste laget för min smak.

Hm, ta inte mitt inlägg så allvarligt. Jag har nog helt fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.