Annons

Recension av Scan Elite 5400, som jag lovat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Jag har haft skannern i tre dagar nu och allt känns som det ska. Jag är glad att min Dual 3:a inte funkade när jag fick hem den...
Problemet är att jag inte kan jämföra med något annat när jag ska skriva ett utlåtande.
Det stora problemet tycker jag är all smuts som kommer med inläsningen trots att jag har varit mycket noga med hanteringen. Ett annat problem är att min dator inte tar USB 2.0 eller Firewire, men jag har en ny företagsdator på väg snart och då löses väl det problemet.

Jag föreslår att ni frågar i detta skedet istället eftersom ni har mer erfarenhet än vad jag har, så ska jag försöka svara på frågorna och senare lägga upp en del exempel som ni kan ladda ner.

// Gabbe.

Hej.

Jag har ingen direkt fråga men är nyfiken på hur det går. Har du hunnit få någon erfarenhet ännu, positiv eller negativ?

Damm är ju alltid ett aber vid skanning, men 5400 har ju Ice, det borde väl förenkla lite?

Det skall bli spännande att se en exempelskanning. Vad använder du för film?

Tja, jag är förvånad att det inte blivit fler ramaskri efter mitt inlägg. Jag använder själv Fuji Provia 100F (dia), men ska sanningen fram så har jag mest skannat farsans gamla bilder med korn stora som pizza-tallrikar.
Jag hade först problem med dammet och det hade ju visserligen inte mycket med skannern att göra. Senare började programmet strula så att requestern kommer upp "Vill du skicka rapport till Microsoft osv. sov." och det har jag gjort eftersom jag har ett legalt XP.
Sen bytte jag till min andra dator med snabbare processor (1,8 GHz - P4) som är relativt nyinstallerad och fullt uppdaterad via nätet och fick samma problem med "requester-häng".

De testen som jag har gjort verkade lovande fram till strulen började och det testet finns här:

http://www.jorden.nu/gabbe/scanner/

I full upplösning (5400 ppi) blir bilderna ca. 110MB i 8bit/färg och ca. 210MB i 16bit/färg.
Tiden för att skanna i full upplösning tar 10 min på P3/950MHz/512MB & 8 min på P4/1,8GHz/512MB och då ska tilläggas att jag INTE har USB 2.0 eller Firewire utan endast USB 1.1.

Jag har också märkt att det kan bli en hel del konstiga fel på bilderna om man börjar laborera med övriga inställningar (t.e.x. oskarp mask och automatiska färg, ljus och skärpeinställningar).
Dessa verkar vara vigda för Photoshop eller liknande...

Jag börjar misstänka att det skulle kunna vara drivrutinsfel eftersom prylarna är nya och det känns inte riktigt bra med tanke på hur "lätt" det verkar vara att få tag på drivisar till minolta's senare skannrar.
Jag hoppas att Jorge Dougnac (jojje2) kunde visa lite om hans erfarenheter sen jag hjälpte honom med drivrutinerna ;-)

Jag använder också XP så det låter som att det kanske är lite för tidigt ännu att gå till affären och handla. Kanske bäst att vänta tills det har sålts några fler och ev barnsjukdomar i drivrutiner mm kan ha åtgärdats??

Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, men det är ju oroväckande att det blir samma fel på två så pass olika datorer.
Jag har semester och får se om jag får lust att testa med Win2000 istället på den ena datorn. Har fått för mig att Win2000 är det stabilaste jag har använt hittills även om XP har varit bra.
Det har en del andra negativa sidor som "icke spelvänlig" bl.a.

// Gabbe.

Foto-Gabbe skrev:
I full upplösning (5400 ppi) blir bilderna ca. 110MB i 8bit/färg och ca. 210MB i 16bit/färg.
Tiden för att skanna i full upplösning tar 10 min på P3/950MHz/512MB & 8 min på P4/1,8GHz/512MB och då ska tilläggas att jag INTE har USB 2.0 eller Firewire utan endast USB 1.1.
Gäller tiden 16 bitar och hur mycket snabbare går 8? 210 MB = ca 3½ min med USB 1 (1 MB/s är det väl?).

Då borde ju inte flaskhalsen vara överföringshastigheten? Hur lång tid tar själva skanningen?

kaw skrev:

Då borde ju inte flaskhalsen vara överföringshastigheten? Hur lång tid tar själva skanningen?

Nej, man kan ju undra.
Å ena sidan så tänker jag på de tester som man läst och då heter det "otroligt att denna skanner inte har USB 2 eller firewire", men å andra sidan så verkar inte tiden skilja på 8 eller 16 bitar per färg.
Exakt hur det funkar vet jag inte eftersom man inte kan se när överföringen sker. Skulle tro att överföringen sker direkt in i RAM-minnet för det skrivs inte på hårddisken i första skedet. Något exakt svar om tider USB1.1 vs. USB2.0 kommer jag inte kunna svara på förrän jag får min nya företagsdator (troligen inom en månad).

// Gabbe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar