Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rebellisk 120-film!

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
Har sedan något år tillbaka nästan enbart fotograferat med 120-film. I de flesta fall då Efke 50 iso. Jag har ett stort problem och det är att negativen korvar ihop sig och är nästan omöjliga att få plana. Beror detta på just den filmen eller något jag gör fel vid torkningen? Jag brukar vanligtvis hänga den i badstången i badrummet för att lufttorka. Finns det någon film som klarar detta bättre eller några knep man kan använda....?!
 
Jag fotar och framkallar mest med TMax och Tri-x och har inga problem med det?

Den "korvar" sig lite när den är nästan torr men rättar ut sig igen. Har du klämmor med tyngd för det kan vara problemet. Filmen du använder har jag aldrig använt så jag vet inte om det kan vara filmen. Möjligtvis att TRI-X:en är lite "poppad" mot TMax:en när den är torr.
 
okej, då fortsätter jag med mina tunga tyngder, jag använder vätmedel men drar inte av vattnet eftersom jag är så rädd för att repa eller dra av emulsionen. Kan det bero på att det skäljts i vattnet för länge? jag sköljer ca 15-20 min när det är fixerat?
 
Nej det beror nog på att du inte drar av filmen innan. Det är ingen större risk att du repar emulsionen så länge du inte använder fingrar som du har sår på eller en skitig torkklämma. Det ska en del våld till för att det ska bli repor, jag har testat :)

Filmen torkar ju från kanterna och in vilket betyder att kanterna torkar betydligt fortare än mittersta partierna vilket gör att det kryllar sig.
 
okej...tusen tack får jag säga!
Ska skjuta en film nu som jag ska framkalla ikväll, ska testa att göra så istället och se om det funkar....
återkommer!
 
Linslusen skrev:
Kan det bero på att det skäljts i vattnet för länge? jag sköljer ca 15-20 min när det är fixerat?

Jag har vänner som sköljer upp till 40 minuter för att vara säkra på att ha blivit av med fixen så nej, jag tror inte att det finns något som heter att skölja för mycket :) Själv så sköljer jag mellan ca 20-30 minuter, beror oftast på hur gärna jag vill se bilderna.
 
Det är ett välkänt problem med Efke-film som krullar sig. Det kan bero på två saker: (1) tunn bas (normalt ligger basen på 91-110 µm), (2) inget gelatinskikt på baksidan.

Det finns f ö ingen anledning att skölja filmen i evighet. Behandla den med HCA i 2 min och skölj i 5 min. Vätmedel (rätt koncentration) 1 min på slutet. Dra av med ett rent sämskskinn och häng upp (tyngd i botten). Filmen torkar snabbt och utan torkfläckar.
 
Hej Ida
Jag har samma problem med Efke 50 Iso 120 film,
man kan knappt få in den i först. apparaten.
Jag behandlar alla mina 120 filmer på samma sätt
(agfa fuji kodak) och det är bara Efke som krullar sig. Så jag tror inte Du gjort nåt fel.
 
tack!

Daniel... jag tänker väl hur mycket jag vill, jag är väl min egen människa...

Denna filmen blev likadan så det får nog bli någon annan lågkänslig film i fortsättning, tips?!
 
Två mycket bra filmer är Ilford Delta 100 och Kodak T-Max 100. Båda kräver att man exponerar korrekt och framkallar rätt tid med rätt teknik. Då får du negativ av mycket hög kvalitet.

Slarvmarginalen är mindre än med Efke 50 eller Tri-X.
 
Men herre min skapare:

TORKA INTE AV FILMEN MED FINGRARNA!!!

minsta skräp, hudbit, fettfläck, matbit och filmen är ju förstörd!

Ni ska använda Icas Allduk, en pappduk som garanterat inte luddar och ger perfekt ressultat. Fingrarna är ju nästan värre än de redan totalt livsfarliga och värdelösa filmavtorkarna...
 
Re: tack!

Linslusen skrev:
Daniel... jag tänker väl hur mycket jag vill, jag är väl min egen människa...

Denna filmen blev likadan så det får nog bli någon annan lågkänslig film i fortsättning, tips?!
Två utmärkta filmer är Ilford PanF plus och Agfa APX 100. Jag kan rekommendera dem å det varmaste!
 
Efke-filmerna krullade inte förut, utan först nu när de har en annan filmbas. Hörde från Photax att Fotokemika, som gör Efke-filmerna, är väl medvetna om problemet och kommer att byta filmbas igen.
 
Henric86 skrev:

Men herre min skapare:

TORKA INTE AV FILMEN MED FINGRARNA!!!

minsta skräp, hudbit, fettfläck, matbit och filmen är ju förstörd!

Du pratar av egen erfarenhet då? Det är ungefär som att skrika -"Kör inte bil, minsta halka eller bildrulle och du är död"

Jag har aldrig och då menar jag ALDRIG råkat ut för något sådant. Likaså mer erfarna fotografer än mig. Och jag känner en pensionerad fotograf som har använt denna metod i 35 år och aldrig råkat ut för något. Jag vet ännu fler som använder filmavtorkare och aldrig råkat ut för något haveri!

Men jag vet ju inte hur noga du/ni är, men om man inte kan hålla en filmavtorkare ren så kan man inte använda Icas Allduk iheller, då har man säkert den i sandlådan tillsammans med filmavtorkaren :)

Du behöver ju inte idiotförklara någon utan att kolla upp fakta. Jag menar inte att man ska vara försiktig, men att idiotförklara en fungerande metod för att någon har teoretiskt funderat ut att det kan finnas en chans att det kan bli fel. Jag lyssnar på erfarenhet och teorier och idiotförklarar ingen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.