Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

REAR sync med D200 och SB-800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Essen

Aktiv medlem
Som rubriken antyder så vill jag ha REAR sync på blixten. Men jag lyckas inte utan att jag även samtidigt får SLOW+REAR.
Har försökt med samtliga PASM-stavelser utan resultat. Har båda manualerna men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Någon som vet vilken eller vilka faktorer som hindrar mig från att ensdast använda REAR? Är helt 100 på att jag fått det att fungerar tidigare.

Tacksam för hjälp.
 
Som rubriken antyder så vill jag ha REAR sync på blixten. Men jag lyckas inte utan att jag även samtidigt får SLOW+REAR.
Har försökt med samtliga PASM-stavelser utan resultat. Har båda manualerna men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Någon som vet vilken eller vilka faktorer som hindrar mig från att ensdast använda REAR? Är helt 100 på att jag fått det att fungerar tidigare.

Tacksam för hjälp.

Jag har för mig att det funkar så här: SLOW skall i princip endast kunna ställas in på P och A.

REAR skall i princip endast kunna ställas in på S och M. I P och R så blir det SLOW REAR om du har REAR inställt.

Du bör skruva framåt i blixtlägena och se när endast REAR dyker upp i S eller M.
 
Bara REAR blir det i S och M.
REAR + SLOW i P och A.

Kör man i P och A så vill kameran lägga på lite slutartid (SLOW) för att få fram effekten av REAR.
Det är iaf min teori :)
 
Bara REAR blir det i S och M.
REAR + SLOW i P och A.

Kör man i P och A så vill kameran lägga på lite slutartid (SLOW) för att få fram effekten av REAR.
Det är iaf min teori :)

Kör man i A så styrs ju slutartiden av den valda bländaren vid en given ljussituation, men i P så är man nog mer utlämnad till Nikons programmerare så då kan kanske resultatet mycket väl bli längre slutartid?
 
Bara REAR blir det i S och M.
REAR + SLOW i P och A.

Kör man i P och A så vill kameran lägga på lite slutartid (SLOW) för att få fram effekten av REAR.
Det är iaf min teori :)

Ditt och Cronholms svar fick mig att experimentera lite och ja, ni har ju rätt. Blixten avfyras visserligen två gånger även vid S och M, men bidrar inte till exponeringen, bara ljusmätningen (TTL).

Väljer jag annat blixtläge än TTL så "slapp" jag dubbla blixtar och förklarar ockås varför det fungerarde sist ;)

Ska nog öva lite mer med blixen framöver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.