Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rear focus AF Canon 1d mkIV

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Har läst att många fågel och sportfotografer använder "rear focus AF" på sina 1dmkIV, dvs att man aktiverar AF med en knapp (stjärnan eller AF-knappen) istället för att AF aktiveras genom att trycka ner avtryckaren till hälften. Tänkte jag skulle testa detta men lyckas inte komma på hur man skall ställa in kamera.
Har läst igenom manualen flera gånger och även sökt om det på webben men hittar inte hur man ska göra.
Är det någon här som vet hur man ställer in detta på kameran? Det enda jag lyckades göra var att stänga av AF-en vid filmning :(

Du hittar det du söker under C.Fn IV -1 Avtryckare/AF-knapp. Det är förmodligen alternativ två du skall välja här om det endast är AF du vill styra med AF-ON.
I manualen (sid 227 i den svenska versionen) står så här:
"0: Ljusmätning + AF start
1: Ljusmätning + AF start/stopp
Om du trycker ned AF-ON vid autofokus stoppas autofokuseringen.

2: Ljusmätning start/Ljusmätning+AFstart
Det är användbart för motiv som hela tiden rör sig och stannar upp. Med
metoden AI Servo AF kan du trycka ned AF-ON för upprepade start
eller stopp av AI Servo AF. Exponeringen ställs in i det ögonblick bilden
tas. Optimal fokus och exponering ställs därför alltid in när du väntar på
det avgörande ögonblicket.

3: Exponeringslås/Ljusmätning + AF start
Praktiskt när du vill ställa in fokus och exponering på olika delar i bilden.
Tryck ned AF-ON för att mäta och autofokusera. Tryck ned
avtryckaren halvvägs för AE-lås.

4: Ljusmätning + AF start/Ej möjlig
Knappen AF-ON fungerar inte."

Det som står till vänster om tecknet / är alltså vad som händer när du trycker ner avtrycket till hälften. Det som står till höger om tecknet / är det som händer när du trycker på AF-ON.

Sen finns det en separat funktion som byter plats på det som finns på AF-ON med det som finns på *.

Kameror med nyare användarinterface, som 7D eller 1DX, har de här instaällningarna ordnade på ett betydligt smidigare sätt.

Tackar så mycket för hjälpen! Jag hade läst detta i manualen men inte fattat före och efter snestrecket. Inte helt logiskt skrivet kan man tycka. Nu fungerar det äntligen. Ska bli kul att testa live. Kommer väl antagligen att kännas lite avigt i början.

Finessen med att ha fokuslås och exponeringslås på olika knappar är att du kan mäta och låsa exponeringen på ett ställe i bilden och sätta fokus på ett annat.

Man får också lättare att fokusera manuellt, tex vid djurfoto med grenar eller lövverk i förgrunden där AF inte lyckas fokusera genom detta. Det är bara att släppa AF-ON och fokusera manuellt vid dessa tillfällen.
Med AF på avtryckaren jobbar AF så länge som du håller avtryckaren nere och då går det inte att fokusera manuellt utan att stänga av AF på objektivet. Man vinner alltså flexibilitet och snabbhet i handhavandet.

Finessen med att ha fokuslås och exponeringslås på olika knappar är att du kan mäta och låsa exponeringen på ett ställe i bilden och sätta fokus på ett annat.

Det här är mycket användbart och könns i vissa fall nästan helt nödvändigt ifall man ska lyckas med vissa motiv. Själv exponerar jag mycket efter högdagrarna med spotmätning i kombination med konstant exponeringskompensation i AV. Då har man full koll på högdagrarna samtidigt som man får med så många toner som möjligt och minimalt med brus. Bilderna blir alltså många gånger överexponerade och ser då inte alltid så snygga ut på kameraskärmen, men materialet blir en bra grund för efterarbetet.

Inte för att jag gör speciellt mycket med bilderna i efterhand..ställer bara ner exponeringen (oftast), Raw-konverterar till TIF 16-bit, beskär eventuellt minimalt för att få balans i bilden, justerar nivåer, lägger på en aning kontrast och mättnad, storleksförändrar samt avslutar med lite skärpa. Det tar ca 5-10 min för en bild - mer än så gör jag aldrig. Skulle INTE kunna tänka mig att klona bort saker i bilden eller göra stora beskärningar som gör att huvudelement i den ursprungliga bilden försvinner. Som att beskära bort en eller flera personer från en grupp med människor exempelvis.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar