Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Real life erfarenheter från PD70X, någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
Jag har en PD70X som jag inte har använt så mycket ännu, bara provat den lite löst. Det har inte känts helt stabilt dock. Antagligen 90% handhavandeosäkerhet. Jag tror också att jag har haft lite dåliga batterier alt. inte nog laddade för ibland så "klickar" det i hårddisken med ca 1 sek intervall när jag slår på den. Har då tagit ett gäng andra batterier och då har den startat som den skall.

Igår testade jag med nya batterier och lyckades ladda 10 minneskort på raken utan problem, det kändes kontrollerat. Uppdaterade till 2.1 innan förresten.

Anledningen till att jag frågar är att jag skall åka till Egypten i mars och kommer att dumpa över alla bilder till PD70n. Innan dess vill jag "lita" på den. Tänkte förresten ta med en laddare fär AA-batterierna och köra på ackar i.st.f nätanslutning. Behöver den även för blixten.

Så är det någon som använt en PD70 på resa och har tips och erfarenheter av den så mottages de tacksamt.
 
Hej

Jag kör den alltid nätransluten på hotellet.
Fungerar super.

Jag gör ju backup varje gång jag passerar hotellet. Man får ju då dubletter.

Jag använder downloader pro från www.breezesys.com, den sorterar bort dubletterna, sorterar ut bilder i en ny katalog per datum den är tagen om man vill osv.

Så den har fungerat helt felfritt för mig. Men kör som sagt inte med batterierna enbart.

Roine
 
Jag anvander just nu min i Thailand. Och har anvant den tidigare pa resor.
Problemet med batterierna kan vara att vissa batterier bara gar att ladda i deras egna laddare.
Har anvant min med ett par olika sorters batterier utan problem. Har bade PD70x och en aldre PD7X som ocksa fungerar bra men laddaren ar mycket langsammare pa den aldre modellen.
Det klickar till i min harddisk ocksa och det ar inget problem. Det ar bara att den startar nar man satter igang den.
 
Lars Johnsson skrev:

Det klickar till i min harddisk ocksa och det ar inget problem. Det ar bara att den startar nar man satter igang den.

Jo att det klicka när jag slår på är nog så, men det fortsätter att klicka varje sekund ungefär och "menyer"/knappar fungerar inte som det skall, tror hårddisksymbolen blinkar. Har för mig att den visar 2-3 pinnar på batteriindikatorn så man tycker att det inte borde vara batteriet.

men det kan kanske vara så att någon cell inte är ok så att det blir spänningsfall när strömuttaget varierar som gör att inte saker och ting kommer igång.

Men med fräscha batterier så går den igång.

Ett tips till mig kan nog vara att ladda med fräscha batterier på morgonen när man ger sig iväg (och tar med den) och köra på adapter på hotellet.
 
Ja att det klickar i en hårddisk är pga. att armen med läshuvudet/huvudena.... parkeras mot en magnet som det klickar till i när den greppar/släpper. Det låter som du påpekar själv att du får spänningsfall i batterierna och hårddisken går i parkeringsläge. Mina 2200 mAh batterier är inte alls speciellt bra i pd70x för dom tappar strömmen väldigt fort.(om den ligger oanvänd alltså, annars tuggar de på ca 50 gig) Men skaffa dig 2 uppsättningar batterier och kör med nätkabel när möjlighet finns.

/jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.