Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raynox?

Produkter
(logga in för att koppla)

leand

Aktiv medlem
Hej
Undrar över när det gäller telekonventerar till A2 och som jag vet att det finns som heter ACT 100 till KonicaMinolta från 7i till A2 men nu finns även som heter Raynox DCR 2020 Pro. Kanske nån er som har hemma eller hört om det och samt vart kan jag hitta nån som har testat den och vad anser ni om det? Kvalite jämför med ACT 100?
Hoppas nån kan svara vore jag tacksam.
http://www.bugeyedigital.com/produc...dcr2020pro.html
//Leand

ACT-100 fungerar klockrent. Jag har en Raynox vidvinkelkonverter som jag köpte i hastigt mod. Inget större fel på den, bara det att den vinjetterar på Dimage 7 o förmodligen även på A1/A2 (har faktiskt inte provat) eftersom det är samma optik...

Ofta är problemet med konvertrar att de vinjetterar (du får svarta hörn eller t o m en svart cirkel runt bilden).

Många telekonvertrar fungerar BARA i ändläget. Dvs din konverter kommer att fungera som en fast lins. Den enda konverter jag hittat som inte vinjetterar är Minoltas egen ACT-100. Olympus TCON-17 fungerar bra, men bara i ändläget o ger då 340 mm med lätt vinjettering.

ACT-100 klarar att zooma från ca 150 mm - 300 mm. Det tycker jag är bra. Men Minolta avråder från det i bruksanvisningen...

Bilagor

• vinjettering.jpg
    vinjettering.jpg
    28.2 KB · Visningar: 251
Kanske försent, men jag har Raynox 2020.
Den blir mycket vinjettering med 7HI.
Hittar igen vettig bild, men du kan se hur mycket den vinjetterar på 200mm med 7hi

Bilagor

• pict0010-1.jpg
    pict0010-1.jpg
    33.5 KB · Visningar: 161
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar