Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawsooter och EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Raw filerna som genereras av min EOS 400D funkar dom med Rawshooter (Senaste versionen)?

För när jag försöker öppna dom i Rawshooter säger programet att inga kända raw-filer finns tillgängliga.

Om nu inte Rawshooter stödjer mina filer, vad använder sig andra 400D ägare av för Raw program ?

mvh

Daniel
 
Jag använder Rawshooter Professional och konverterar alla RAW bilder till dng först. sparar ca 10% diskutrymme på det samt att jag kan använda Rawshooter med vilka rawfiler som helst.

Så gör jag...
 
Tyvärr så funkar inte Tomas idé, Rawshooter måste stödja kameran även om man omvandlar till DNG.
 
patrik80 skrev:
Verkar ju lite konstigt alltså, för mig så går det väldigt smidigt, använder Bridge funktionen.

Vad är det som slöar ner?

Det mesta om jag ska vara ärlig. Det hänger ev ihop med att jag kör på Vista (dum idé nu efteråt) men jobbar man på Datakonsult firma så e man ju "teknik bög".

Maskinen i sig är inte spec vass heller gällande grafik och processor. Minne finns det i mängder likaså disk utrymme.

Blir ett byta av burk inom en snarframtid och då går jag tillbaka till Win XP Pro och den gammla burken får bli filserver.

Återkommer med info om hur det gick med Canon's programvara.

mvh Daniel
 
Oki, låter ju som att det är någon bugg med vista då, har funderat på att uppgradera här med men väntar väl till SP1 kommer.
Sedan så borde det väl inte krävas så mkt av själva datorn för att klara jobbet, jag har en Opteron 170 @ 2.7Ghz med 2Gb ram som tuffar på sakta men säkert.
 
patrik80 skrev:
Oki, låter ju som att det är någon bugg med vista då, har funderat på att uppgradera här med men väntar väl till SP1 kommer.
Sedan så borde det väl inte krävas så mkt av själva datorn för att klara jobbet, jag har en Opteron 170 @ 2.7Ghz med 2Gb ram som tuffar på sakta men säkert.

Sitter inte ens på den prestandan gällande proppen. Sitter med en AMD Athlon 2200+, 3GB ram.

Den e inte allt för snabb med Vista på. Ska skaffa mig en HP xw4200 med ATI FireGL V3300 kort å lite annar mumma.

Då flyter det på bättre.

Mvh Daniel
 
Daniel skrev:
Raw filerna som genereras av min EOS 400D funkar dom med Rawshooter (Senaste versionen)?

Ja, vad jag läst krävs det dock att Rawshooter exe fil modifieras med en hexeditor så att det fungerar. Sök på dpreview.com. (har inte testat detta själv)


Om nu inte Rawshooter stödjer mina filer, vad använder sig andra 400D ägare av för Raw program ?

Jag kör Canon DPP, det har dåligt användargränssnitt med funktionerna räcker för mina behov. Funderar dock på att gå tillbaka till jpeg eftersom 400D jpeg är så pass bra.
 
Re: Re: Rawsooter och EOS 400D

martin3 skrev:
Jag kör Canon DPP, det har dåligt användargränssnitt med funktionerna räcker för mina behov. Funderar dock på att gå tillbaka till jpeg eftersom 400D jpeg är så pass bra.

En av anledningarna till att jag vill skjuta i Raw är att jag inte behöver fibbla med VB när jag är på plats å fottar utan att jag kan pula med det i lugn och ro framför datorn samt att jag är välldigt grön på foto men e ganska vass på redigering i burken.

Så med Raw har jag större spelrum för att korrigera mina misstag på fältet när jag kommer hem.

Mvh
Daniel
 
Om du är licensägare av Rawshooter Premium kommer du den 19/2 få en licens till nya Adobe Lightroom 1.0. Den bygger till stora delar på Rawshooters teknik. (Adobe köpte produkten tillsammans med utvecklaren i somras).

Så är du van Rawshooters workflow och dess egenskaper, kommer du att gilla Adobe Lightroom. Desutom kommer det att finnas ett verktyg för att konvertera över alla RSP-inställningsfiler till LR.

/Uffe
 
Roadrunner skrev:
Om du är licensägare av Rawshooter Premium kommer du den 19/2 få en licens till nya Adobe Lightroom 1.0. Den bygger till stora delar på Rawshooters teknik. (Adobe köpte produkten tillsammans med utvecklaren i somras).

Så är du van Rawshooters workflow och dess egenskaper, kommer du att gilla Adobe Lightroom. Desutom kommer det att finnas ett verktyg för att konvertera över alla RSP-inställningsfiler till LR.

/Uffe

Ahh detta vart trevliga nyheter !

Ja licensen för Rawshooter äger jag, men är detta något Adobe kommer att gå ut med till dom som har registrerat sitt Rawshooter eller hur kommer dom få ut denna information ?

Mvh
Daniel
 
När du köpte RSP fick du licensnyckeln och fakturainformation från företaget Element 5. Du kan logga in dig där och titta på din köphistorik. Det är den information Adobe använder sig av när de skickar ut email till alla.

Kolla så att du har rätt email-adress i dina uppgifter på den sidan. Du loggar in dig här och kollar dina uppgifter.

https://secure.element5.com/esales/ccc/my_account.html?languageid=9&pid=20702595

Håll gärna koll på forumet också.

http://www.pixmantec.com/forums/postlist.php?Cat=0&Board=Lightroom
 
Tänkte bara nämna att jag har fått min licens från Adobe via mail ikväll. Så all ni som har RSP bör få den nu. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.