Annons

RawShooter essentials - Registreringsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

H_W

Aktiv medlem
Hej!
Jag har installerat om min dator och även detta program. När jag nu startar det så kommer registreringsrutan upp varje gång iom att servern inte kan hittas. Jag misstänker att någon nyckel läggs till i registret att registrering är gjord för detta. Snälla, hjälp mig att exportera nycklarna från ditt registry (HKEY_CURRENT_USER\Software\Pixmantec\RawShooter essentials 2006).
 
RSE

Kör du RawShooter essentials 2006 1.2.1 build 72? Kör du MS Windows Vista kanske? Annars kanske en avinstallation/nyinstallation av RSE hjälper?

Är det rutan Updates & Information som kommer upp? Det gör den hos mig i alla fall, och den länkar till en Pixmantec hemsida som inte finns längre. Jag kör Win XP.

Ref:
 
Jag kör 2006 1.2.0.68 på Vista.

Varje gång jag startar så poppar "Online Registration" upp. Förifylld med namn och mail etc.

Den rutan som du får fram kan du stänga av. Iaf i verisionen jag använder.

Du har inte lust att exportera från registret?

Jag laddar ner Raw Therapee så får jag se om det har stöd för Vista.
 
Jag bytte dator och installerade RawShooter på den nya i helgen. Pixmantec finns ju inte kvar, men likväl kräver programmet vid varje uppstart att jag skall registrera hos Pixmantec...

Vet någon hur man blir av med påminnelsen?
 
Hej!
Den verision jag har använde jag tidigare med Canon 350D. När jag sedan provade med 30D så visade det sig att det stödet inte fanns. Därför avinstallerade jag Rawshooter igen.

Jag editerade en ini-fil med en "giltig" beskrivning så att det var bara att trycka ok en gång istället för att behöva skriva in allt igen. Informationen om att den är registrerad verkar inte ligga i registret. Iaf inte under tillverkarens namn i software.

Hittar du en fungerande så går det att använda Sysinternals File monitor för att se vad den accessar vid start.




Finns Rawshooter för Canon 30D?

/Håkan
 
Ska försöka kolla ikväll vad min fungerande version accessar. Återkommer med information i tråden om jag löser detta. /Håkan W
 
H_W skrev:
Hej!

Finns Rawshooter för Canon 30D?

/Håkan

Nää, din kamera är mycket senare än RSE så nåt sånt stöd finns inte. Det är tyvärr baksidan av kamera- och tillverkarspecifika RAW-format. Så länge det inte finns ett generellt RAW-format så kommer vi att hamna i dessa situationer från tid till annan. RSE är en återvändsgränd som det är tveksamt att köra in på nu. Det är ett dött program som inte utvecklas längre och allt jobb man gör där kommer sannolikt inte ens kunna importeras i efterföljaren som Adobe erbjudit de gamla RS Premium användarna gratis (Lightroom). Att börja köra RS nu är dumsnålt om man bara väljer att göra det för det är gratis. De flesta värderar väl sin tid och sitt arbete mer än så (säjer jag som fortfarande kör RS Premium :) )
 
Senast ändrad:
Pixmantec RawShooter essentials 2006 version 1.2.1

H_W skrev:
Finns Rawshooter för Canon 30D?
Ja! RSE stöder även en hel drös med Canon-kameror, däribland din 30D!

P.S.
RawShooter finns för alla Olympus-kameror upp till och med 8Mpix-sensorerna, men inte för de nya 10-poängarna.

Pixmantec RawShooter essentials 2006 version 1.2.1
This version supports RAW files from the following cameras:

Canon EOS-1Ds Mark II
Canon EOS-5D
Canon EOS-1D Mark II
Canon EOS-1D Mark II N
Canon EOS-1Ds
Canon EOS-1D
Canon EOS 30D
Canon EOS 20D
Canon EOS 20Da
Canon EOS Rebel XT
Canon EOS 350D
Canon EOS Kiss Digital N
Canon EOS DIGITAL REBEL
Canon EOS 300D DIGITAL
Canon EOS KISS DIGITAL
Canon EOS 10D
Canon EOS D60
Canon EOS D30
Canon PowerShot G2
Canon PowerShot G3
Canon PowerShot G5
Canon PowerShot G6
Canon PowerShot S30
Canon PowerShot S40
Canon PowerShot S45
Canon PowerShot S50
Canon PowerShot S60
Canon PowerShot S70
Canon PowerShot Pro1

Nikon D2X
Nikon D2Hs
Nikon D200
NIKON D50
NIKON D70
NIKON D70S
NIKON D100
NIKON D2H
NIKON D1H
NIKON E8400
NIKON E8700
NIKON E8800

Olympus E-1
Olympus E-10
Olympus E-20
Olympus E-300
Olympus E-330
Olympus E-500
Olympus C5050Z
Olympus C7070WZ
Olympus C8080WZ
Olympus C5060WZ

Minolta DiMAGE 5
Minolta DiMAGE 7
Minolta DiMAGE 7i
Minolta DiMAGE 7Hi
Minolta DiMAGE A1
Minolta DiMAGE A2
Minolta MAXXUM 7D
Minolta ALPHA 7 Digital
Minolta DYNAX 7D
Minolta Dimage A200
Minolta Dynax 5D
Minolta Alpha Sweet Digital

PENTAX *ist D
PENTAX *ist DS
PENTAX *ist DS2
Pentax *ist DL

Leica DMR R9
Leica DMR R8
Leica DIGILUX 2
Leica D-LUX 2

Panasonic DMC-LC1
Panasonic DMC-FZ30
Panasonic DMC-LX1

Epson R-D1

Sony DSC-R1

Adobe DNG for all above mentioned cameras.
 
Re: Pixmantec RawShooter essentials 2006 version 1.2.1

Sundvisson skrev:
Ja! RSE stöder även en hel drös med Canon-kameror, däribland din 30D!

P.S.
RawShooter finns för alla Olympus-kameror upp till och med 8Mpix-sensorerna, men inte för de nya 10-poängarna.

Pixmantec RawShooter essentials 2006 version 1.2.1
This version supports RAW files from the following cameras:
Tack!
Då är det bara att leta efter en senare verision :)
Om det finns länkar kvar till detta lättarbetade program så bidrag gärna.
 
Re: Re: Pixmantec RawShooter essentials 2006 version 1.2.1

H_W skrev:
Tack!
Då är det bara att leta efter en senare verision :)
Om det finns länkar kvar till detta lättarbetade program så bidrag gärna.

Glad att jag hade fel om 30D om det nu är så. Producerar den kanske samma RAW som 20D? I så fall har ni ju tur. 30D är väl i grunden samma kamera som 20D antar jag. Annars gäller det jag skrev. Inga "nya" DSLR:er stöds av någon version av RS efter Adobe köpte upp Pixmantec och lade ner RS. Jag är fortfarande sur över detta då jag inte tycker Lightroom motsvarat mina förväntningar när det gäller bildkvalitet och detaljåtergivning. Det är skälet till att jag fortfarande ligger kvar i RSP trots att jag fått Lightroom gratis som "Premium ägare". Skulle annars gärna kört Lightroom för det är verkligen ett mycket mer avanceat program än RS och det kan hantera både JPG, DNG och RAW (alla format jag är intresserad av).
 
Senast ändrad:
Kan bidra med hur man öppnar 400d-filer i RAW Shooter:

400d-RAW-filer går att öppna i RAW Shooter, men de måste först konverteras till DNG-filer och sedan 'ändras' till 350d-DNG-filer:

1. Ladda ner Adobes DNG-konverterare (gratis)

http://www.adobe.com/support/downloa...jsp?ftpID=3649

Konvertera RAW-filerna till DNG-filer (mycket enkelt man kan inte göra fel)

2. Ladda ner följande program:

http://www.rawsamples.ch/index_de.php

Med programmet gör du om dina 400d-DNG-filer (som du precis fått från DNG-konverteraren) till 350d-DNG-filer (mycket snabbt och enkelt)

4. Öppna RAW Shooter och du kan nu öppna DNG-filerna och editera dem precis som vanligt!
 
Nyligen bytt upp mig från KonicaMinolta 5D till Sony A100.
Länge använt Rawshooter som snabbsoterare när jag kommer hem med bilder. Bildspelsfunktionen med marekring för att at bort har varit bra eftersom det samtidigt tar bprt både RAW- och jpg-filerna.

Sonys ARW-format fungerar inte i Rawshooter. Finns det något som har samma funktion så det tar bort båda filformaten?

Kommer nog senare i höst att skaffa Lightroom ev. Kan den det?
 
Gille Spie skrev:
Nyligen bytt upp mig från KonicaMinolta 5D till Sony A100.
Länge använt Rawshooter som snabbsoterare när jag kommer hem med bilder. Bildspelsfunktionen med marekring för att at bort har varit bra eftersom det samtidigt tar bprt både RAW- och jpg-filerna.

Sonys ARW-format fungerar inte i Rawshooter. Finns det något som har samma funktion så det tar bort båda filformaten?

Kommer nog senare i höst att skaffa Lightroom ev. Kan den det?

Har du provat med Adobes DNG-konverterare och DNG patch? (http://www.rawsamples.ch/index_en.php)
 
predestined skrev:
Har du provat med Adobes DNG-konverterare och DNG patch? (http://www.rawsamples.ch/index_en.php)

Det har jag gjort tidigare men tyvärr är inte DNG nån lösning på detta problem. RawShooter klarar bara av DNG konverterat från just de RAW-format den redan stöder och RSE och RSP stöder inte Sony A100.

Jag har skrivit om detta problem tidigare då jag själv blev verkligt iriterad på att mjukvarutillverkarna tydligen har för vana att lägga in "filter" för respektive RAW-format i RAW-konverterarna. Detta stoppar effektivt inläsningen av alla DNG som gjorts med ett RAW-format som inte stöds av applikationen.

Sony A100 kom efter att Pixmantec köptes upp av Adobe. Utveckligen av RawShooter upphörde och där står man om man vill använda ett och samma program till alla sina filer. Eftersom jag och andra som köpt RawShooter Premium (RSP) fick en licens för Adobe Lightrom gratis, så kan man ju tycka att vi ska vara bara glada men Lightroom 1.0 la jag på hyllan då jag inte tyckte det var riktigt färdigt.

Nu finns 1.1 där det mesta jag inte var nöjd med fixats, så jag ska lämna RSP nu helt innan jag byter upp mig till nån kommande Sony-modell senare i år eller när de nu kommer. Men och det är ett stort aber! Vad jag vet finns inga konverterare i Lightroom som gör att man kan få med sig de redigeringsjobb man gjort i RSP. Det känns ju inget vidare att behöva gå igenom alla sina bilder en gång till.

Så DNG är tyvärr så långt en stor praktisk besvikelse som Adobe borde ta tag i för att rädda. Det måste bara gå att läsa in DNG i vilket program som helst oavsett vilket RAW-format filen är gjord från. Det kan inte få vara så att det stupar på inbyggda kameraanpassade filter i applikationerna. Man får väl låta användarna skapa sina egna importfilter om såna saknas med dummy-värden för vitbalans och annat som man tycker applikationen behöver istället för att helt stoppa importen. Det är väl bättre att få in filerna lite råa än inte alls.
 
Gunnar och Sten-Åke,

Adobes DNG-konverterare konverterar från RAW-format till förlustfritt DNG-format som kan öppnas i ett RAW-konverterarprogram, t ex RAW Shooter.
DNG-patch kan sedan 'göra om' vissa DNG-filer, t ex 400D-filer till 350D-filer så de kan öppnas i RSE/RSP.

DNG-patch uppdateras kontinuerligt för att fler kameramodellers RAW-filer ska kunna bearbetas i RAW Shooter. Jag vet inte om Sonys RAW-format kan hanteras av programmet, men det kan ju vara värt att prova. Vad DNG-patch gör med t ex en 400D-DNG-fil är att på två ställen ändra beteckningen '400D' till '350D', varpå filen dyker upp i RAW Shooter. Jag vet inte hur olika en ARW-fil och t ex en CR2-fil är, men det borde ju blott vara ett fåtal ändringar i en ARW-fil (konverterad till DNG) som skulle möjliggöra att den gick att öppna i RSE/RSP.

Det är ju mycket tänkbart att någon har utvecklat ett script som gör det möjligt att öppna ARW-formatet i RAW Shooter. Prova att höra efter eller leta runt i stora fotoforum som photo.net, där finns oerhört mycket kunskap.
 
predestined skrev:
Gunnar och Sten-Åke,

Adobes DNG-konverterare konverterar från RAW-format till förlustfritt DNG-format som kan öppnas i ett RAW-konverterarprogram, t ex RAW Shooter.
DNG-patch kan sedan 'göra om' vissa DNG-filer, t ex 400D-filer till 350D-filer så de kan öppnas i RSE/RSP.

DNG-patch uppdateras kontinuerligt för att fler kameramodellers RAW-filer ska kunna bearbetas i RAW Shooter. Jag vet inte om Sonys RAW-format kan hanteras av programmet, men det kan ju vara värt att prova. Vad DNG-patch gör med t ex en 400D-DNG-fil är att på två ställen ändra beteckningen '400D' till '350D', varpå filen dyker upp i RAW Shooter. Jag vet inte hur olika en ARW-fil och t ex en CR2-fil är, men det borde ju blott vara ett fåtal ändringar i en ARW-fil (konverterad till DNG) som skulle möjliggöra att den gick att öppna i RSE/RSP.

Det är ju mycket tänkbart att någon har utvecklat ett script som gör det möjligt att öppna ARW-formatet i RAW Shooter. Prova att höra efter eller leta runt i stora fotoforum som photo.net, där finns oerhört mycket kunskap.

Nu är ju själva grundproblemet just att det inte går att öppna en DNG-fil som skapats från en RAW som inte redan stöds i RAW-konverteraren (Detta verkar gälla fler RAW-konverterare än just RSE och RSP eftersom filte i aplikationerna stoppar inläsningen trots att min nya fil är i just det "generella" DNG-formatet. Det jag säjer är att det inte är fel på DNG utan hur detta hanteras av applikationerna.

Det trick DNG Patch gör är välkänt sen länge. KM 7D har ett format som heter MRW (Minolta RAW). Det finns i en variant för 7D och en för KM 5D som kom senare. Till att börja med stöddes inte 5D filerna av RSE (RSP fanns inte då, den kom senare). En del gick då in för hand i en HEX editor och ändrade på några rader i filen så att RSE accepterade att läsa den.

Visst kan man göra så men hur praktiskt är det på en skala. Att tröska igenom sina filer i ett patchprogram är enklare än manuell redigering i HEX-ditorn men båda dessa vägar är egentligen bara ondödigt strul för att kunna köra en gammal gratisutgåva som är en garaterad "dead end" som RSE är gjort och fungerar. Det känns ju inte så framtidssäkert och arbetsflödet det ger upphov till är inte speciellt snyggt. Det vore väl betydligt bätte om Adobe och branchens övriga inblandade mjukvarutillverkare såg till att äntligen göra detta rätt och se till att DNG verkligen blir det generella format man har velat få oss att tro att det redan är.

Varför kan man inte bara se till att alla DNG-filer verkligen kan läsas in i alla program som säjer sig stödja detta format - punkt. Ska det verkligan vara så svårt? Återigen - det är förmodligen inget större fel på själva formatet -jag konverterar alla mina RAW till DNG sen ganska länge och det funkar fint. Men det funkar bara om jag har en RAW-konverterare som faktiskt stöder mitt ursprungliga RAW-format i de allra flesta fall och den begränsningen kan man inte ha om DNG ska kunna vara den försäkring för filkompatibilitet som Adobe vill få oss tro att det redan är.
 
Senast ändrad:
Registration Fixup Utility för RSE 2005 & RSE 2006

Den senaste releasen av Pixmantec RawShooter essentials (RSE) 2006 ver 1.2.1 build 72 kan laddas hem från Click here to Begin the Download (4.87 MB)

På ett pixmantec forum hittade jag lösningen på registreringsproblemet, daterat så sent som den 27 september i år:

I've cobbled together a small utility with Visual Studio that sets these keys and banishes the registration box forever. It simply creates two registry keys, which are blank and have no sub-info, that RSE checks for to determine whether or not the user has registered. This only a simple fix to address a broken function of a free software package.

Versionen 1.2.1 erhöll stöd för både Canon EOS-30D och Olympus E330, vilka var de senaste innan Adobe lade ner supporten för RSE/RSP.

Dessutom så stöder ju RSE/RSP även Adobe DNG formatet. Med den senaste versionen av ACR ver 4.3.1, så stöds de senaste kamerorna från Canon, Nikon, Olympus & Panasonic. Det är därför populärt att kunna bibehålla sitt effektiva arbetsflöde, även med den senaste generationen av kameror, vilket är möjligt genom att först batch-konvertera rå-filerna till DNG-formatet.

• Canon EOS 1Ds Mark III
• Canon PowerShot G9
• Nikon D3
• Nikon D300
• Olympus E-3
• Olympus SP-560 UZ
• Panasonic DMC-L10

Ref:
 

Bilagor

  • rse.gif
    rse.gif
    26.8 KB · Visningar: 229
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.