Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawkonvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

zoki

Aktiv medlem
När det kommer till konvertering av RAW-filer från Canonkameror har jag kommit till följande slutsatser efter att ha kört ett kort test av olika programvaror.

Den jag använt mest från början var Adobe Camera Raw. Det verkar vara kompetent program, ganska lättöverskådligt, men en av mest irriterande egenskaper är att det är ett "plugin", vilket innebär att om man satt igång en batch med 50 bilder, så får man snällt vänta på det innan man kan använda PS till något annat. HUR TÄNKER NI ADOBE???

Programet jag testade därefter var RawShooter Esentials. Layouten och arbetssättet påminner litegrann om Adobe Camera Raw. Arbetsytan är uppdelad till tumnaglar i en rad i toppen, katalogvy till vänster, inställningar till höger, och merparten av ytan är dedikerad till stor preview av bilden man jobbar med. Det fungerar snabbt och smidigt.

Jag gick vidare till Acdsee 8. Acdsee 8 har en helt annorlunda struktur. Mitten av arbetsytan är dedikerad till tumnaglar. Den är inte vidare snabb att visa dem och man måste ha lite tålamod innan de börjar dyka upp. I toppen till vänster ser man katalogvyn. I botten till vänster ser man "preview"-arean som täcker en sådär 20% av arbetsytan. För att få jobba med bilden och se den större måste man dubbelklicka på den och då öppnas ett nytt fönster. Alla verktygsknappar har symboler istället för beskrivande text. Det innebär i sin tur att man måste klicka på dem för att "lära sig" vad de kommer göra. En annan irriterande egenskap är att den inte har intelligens nog att lista ut att en CRW-fil också har en tillhörande THM-fil, vilket resulterar att man i en katalog ser massa dubletter med sämre skärpa och sämre exponering. Jag gav Acdsee i ärlighetens namn bara 5-10 minuter. Ju mer jag jobbade med det, tänkte jag "varför kan det inte vara som Rawshooter essentials.

Då var det bara att stänga av åbäket och gå tillbaka till RS Essentials. Det man konstaterar är att det programmet är precis det som man förväntar sig av RAW-konverterare. Det är underbart att sätta parametrar på alla sina RAW-bilder, lägga upp de i en batch, sätta igång tuggandet, och så fort första bilden är klar, starta upp PS och börja finjustera, medan RS Essentials tuggar på i bakgrunden.

Jag har inte jämfört självaste resultatet utan det här var enbart jämförelse av arbetssätt. RS Essentials är definitivt ett program jag kommer att köpa.
 
Är du säker angående Photoshop?
Saxat från Adobes hemsida: "With Adobe Camera Raw 3.0, you’re no longer limited to editing images one at a time. Instead, you can select multiple images in Bridge, and load them all into Adobe Camera Raw for editing. The Camera Raw plug-in is hosted by Bridge, so you can continue to work in Photoshop while Camera Raw processes your images."

Är själv ingen expert på raw-konvertering, men jag var precis inne där och läste detta innan jag såg vad du skrivit. Har du nyaste uppgraderingarna?
MVH
Rickard
 
Rickrock skrev:
Är du säker angående Photoshop?
Saxat från Adobes hemsida: "With Adobe Camera Raw 3.0, you’re no longer limited to editing images one at a time. Instead, you can select multiple images in Bridge, and load them all into Adobe Camera Raw for editing. The Camera Raw plug-in is hosted by Bridge, so you can continue to work in Photoshop while Camera Raw processes your images."

Är själv ingen expert på raw-konvertering, men jag var precis inne där och läste detta innan jag såg vad du skrivit. Har du nyaste uppgraderingarna?
MVH
Rickard

Faktiskt inte alls. Mitt arbetsätt var antigen att drag-and-drop-a rawfilerna i redan öppen PS eller att välja open. Då öppnades ACR automatiskt. När jag var klar ville inte ACR låta mig gå till PS.

Det kanske finns annan metod man ska använda?
 
Jag tror du har rätt, jag har inte heller hittat något sätt att fortsätta jobba med bilderna medan konverteringen pågår.

Gert
 
Enligt vissa här på FS så ska Adobe Camera RAW ge ett ngt bättre tekniskt resultat än RSE, själv så vet jag inte mer än det jag läst i vissa forumtrådar.

Har växlat mellan de båda & blir inte vän med det första. RSE känns, för mig som nybörjare i RAW, föredömligt enkelt & lättbegripligt. Jag tycker att det är mycket roligt & snabbt att arbeta med, det sista mycket värt då jag för närvarande har en ngt slö dator...

//Larsa
 
Om du har flera bilder som skall behandlas lika är det ganska enkelt.

1. Öppna en bild och gör de justeringar du vill. Tryck sedan klart.

2. Högerklicka på filen i Bridge och välj kopiera camera raw-inställingar.

3. Markera alla bilder du vill behandla på samma sätt och klistra in inställningarna.

4. Tryck (eller SLÅ) skift + retur för att direkt öppna alla bilder i Photoshop.

Det finns fler arbetsflöden men detta är enklast om du har bilder som skall behandlas lika.
 
Jag använder med framgång Capture One LE, en snikversion av Capture One Pro. Bra arbetsflöde tycker jag. Bra färghantering för mina kameror, Canon Eos1DS MII, Eos1D MII samt en Canon 20D.
Gert
 
zoki skrev:
RS Essentials är definitivt ett program jag kommer att köpa.

Nä. Det är nämligen gratis.

Däremot kommer väl Pixmantec att kränga någon lyxversion av RawShooter som en del säkert vill betala för.

RawShooter Essentials duger gott åt mig.
 
zoki skrev:

Den jag använt mest från början var Adobe Camera Raw. Det verkar vara kompetent program, ganska lättöverskådligt, men en av mest irriterande egenskaper är att det är ett "plugin", vilket innebär att om man satt igång en batch med 50 bilder, så får man snällt vänta på det innan man kan använda PS till något annat. HUR TÄNKER NI ADOBE???

På min Mac markerar jag bilder och trycker på command+r i Bridge för att få igång Camera Raw i Bridge. Samtidigt kan jag jobba i Photoshop.

mvh

Johnnie

Edit: Camera Raw finns alltså i både PS och Bridge.
 
Re: Re: Rawkonvertering

BengtJohnsson skrev:
Nä. Det är nämligen gratis.

Däremot kommer väl Pixmantec att kränga någon lyxversion av RawShooter som en del säkert vill betala för.

RawShooter Essentials duger gott åt mig.

Otroligt att det är gratis. Är inte det oslagbart?
 
gsengma skrev:
Jag använder med framgång Capture One LE, en snikversion av Capture One Pro. Bra arbetsflöde tycker jag. Bra färghantering för mina kameror, Canon Eos1DS MII, Eos1D MII samt en Canon 20D.
Gert
Capture One Pro är så lättarbetat när man har lärt sig det. Det ger bästa bildkvalitet, är snabb (dock inte snabbast), man kan arbeta i PS med de färdiga bilderna. Man kan se konverteringsförloppet, i motsats till PS CS2. Där vet jag inte när en fil har konverterats klart.
I C1 kan man arbeta med flera bilder medan konverteringen pågår. C1 tar bort automatiskt kromatisk abberation (men det gör RAWShooter också).
Nackdelar: extremt dyrt, lägger ut 6-700 MB på HD, klarar inte av DNG, , i början är det svårare att förstå filhanteringen.
Digital Foto 9/2005 placerar C1 på första platsen, med ordet "superb", följt av PS CameraRAW 3.1 .
I Digital Foto är bilden för PSCRAW fel, förresten.
RawShooter är det snabbaste och ger mycket hög bildkvalitet.
Jag har läst någonstans att RSE samarbetar med C1 skaparna. Det syns faktiskt på layouten.
/Fred
 
RawSooter - Premium

Är det nån som vet nåt om när de tänker släppa detta, pris och vad de tänker "toppa" "Essentials" med? Har svårt att hitta nånting om detta på Pixmantec siten. Det bör ju vara fler som undrar.
 
Fred H skrev:
Jag har läst någonstans att RSE samarbetar med C1 skaparna. Det syns faktiskt på layouten.
/Fred

Det är vad jag vet inget samarbete, däremot så har Michael Jonsson och Kenneth Tang Laerke på Pixmantec jobbat hos PhaseOne med bl.a. utveckligen av CaptureOne.
 
Har också letat efter vissa funktioner i RSE och kommit fram till att jag skall behålla C1.

Den enda nackdelem med C1 är att man inte kan starta den med markerad fil i utforskaren/iMatch.

Bifogar bild som visar hur olika C1 och RSE tolkar bilden med automagiska inställningar :)
 

Bilagor

  • busen1.jpg
    busen1.jpg
    54.6 KB · Visningar: 340
diver1 skrev:
Det är vad jag vet inget samarbete, däremot så har Michael Jonsson och Kenneth Tang Laerke på Pixmantec jobbat hos PhaseOne med bl.a. utveckligen av CaptureOne.
Kan vara så. Jag läste i DigitalFotoatt, citat: " Tillverkaren (för RAW Shooter, alltså) Pixmantec har vissa kopplingar till CaptureOne som görs av Phase One..." Det syns också litegrand i RAWShooter. Mer vet jag ej.
/Fred
 
Rickrock skrev:
Är du säker angående Photoshop?
Saxat från Adobes hemsida: "With Adobe Camera Raw 3.0, you’re no longer limited to editing images one at a time. Instead, you can select multiple images in Bridge, and load them all into Adobe Camera Raw for editing. The Camera Raw plug-in is hosted by Bridge, so you can continue to work in Photoshop while Camera Raw processes your images."

Är själv ingen expert på raw-konvertering, men jag var precis inne där och läste detta innan jag såg vad du skrivit. Har du nyaste uppgraderingarna?
MVH
Rickard

Är det detta ni menar?

I Bridge, gå in under inställningar och avancerat.

Kryssa i rutan att man ska redigera i Bridge. Då öpnnas inte bilderna i Photoshop.
 
Magnus_H skrev:
Är det detta ni menar?

I Bridge, gå in under inställningar och avancerat.

Kryssa i rutan att man ska redigera i Bridge. Då öpnnas inte bilderna i Photoshop.

Det där fungerar inte för mig. Jag har rutan ikryssad men om jag dubbelklickar på en raw-fil öppnas den i Camera Raw i Photoshop. Det enda som fungerar för mig är commando+r på Mac:en. Då öppnas filen i Camera Raw i Bridge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.