Annons

Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

SolTagg

Medlem
Ok nu kommer en säkert riktigt lam fråga för er som kan allt. Har 2 st frågor.. Bakgrunds info så plåtar jag med en Nikon D70.

Jag fotograferar bara jpeg just nu eftersom jag e riktigt färsk. Är det vettigare att fotografera i NEF(RAW), eller båda samtidigt. Det fanns också som ett alternativ. Vad gör RAW? förutom att den gör bilden större.

Nu till den andra frågan. Har för mig att jag hört att om jag fotograferar med NEF(RAW) så blir bilden mellan 3 - 5 mb, men så läste jag på ScanPix att om man skulle sälja bilderna till dom så skulle den vara minst 18mb.. hur gör jag detta? här e ett utdrag från deras krav.

"Vi accepterar bilder från kameror som lagrar bildfiler på minst 18 Mb TIFF. Under exponeringen skall kameran vara inställd så att bilderna lagras som RAW eller TIFF och så att ICC-profilen ColorMatch RGB eller Adobe RGB brukas."

Jag rekomenderar att du använder forumets sökfunktion om RAW.......det har skrivits massor om detta....

SolTagg skrev:
Vad gör RAW? förutom att den gör bilden större.
Undras om inte det där har harvats rätt ofta, Men det kliade i fingrarna så...
Tycke och smak. Ingen kan VETA vad du ska göra, utom du själv. Läs på lite i manualer, prova, testa och utveckla sig själv, det tror jag på. Däremot kör jag inte RAW för att andra säger det utan när jag vet att man har nytta av det. Du kan försämra en bild också om du drar i fel reglage.

Men om du kör vidare på att fotografera så är det finemangs att ha original sparade i RAW -eller i alla fall i TIFF eller PSD utifall du vill gå tillbaka och skruva lite på gamla mästerverk.
Har själv några gamla jpeggare (webbkrymta dessutom) som jag bannar mig själv för att inte ha kvar i original.

Om du vet vad du gör (eller rättare sagt inte vet vad du gör :) och vitbalanserar, exponerar noga och allt annat så duger en icke omsparad jpg direkt in i det mesta,,dock inte just till byrårer som du själv sade.

RAW käkar minneskort till frukost men är som sagt en vidare möjlighet att förfina i efterhand. Gäller framförallt vitbalansen och att dra fram lite extra av vad kamerans optik kan göra. Väljer du jpeg med viss vitbalans, färg etc. så är det valt, forever.

SolTagg skrev:
Vi accepterar bilder från kameror som lagrar bildfiler TIFF.

Ja det står så; "bilder från kameror som lagrar".

Senast ändrad:
ok tack så mycket.. hittade sök funktionen också .. så läst på mig lite grann .. känns som att RAW bara behöver användas när man ska göra nåt lite mera seriösare

tycker bilderna börjar bli rätt färdiga innan dom lämnat kameran faktiskt

ANNONS