Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw... ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micaelaa

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har precis köpt min första systemkamera, otroligt kul!

Dock har jag en fråga, jag använder mig av formatet raw eftersom jag redigerar mina bilder på datorn. Sen konverterar jag dessa när dem ser ut som jag vill. Men hur kan man på bästa sätt förminska dem (storleken på filen) utan att man förstör bilden.

Nu är dem runt ca 7 MB stora, vilket är i största laget när jag ska ladda upp dem på hemsidan och lagra dem i datorn.

Jag använder canons picture editor samt gimp. Kan man ändra formatet på ett bra sätt i något av dessa program!

Tacksam för all hjälp :)

MB är filstorleken. Den har inget att göra med storleken på bilden. En bild direkt ur kameran är alldeles för stor ( för många pixlar ) för att presentera i ett forum som detta tex.
Om du minskar formatet, alltså bredd och höjd, blir också filstorleken mindre. Lagom brukar vara ca 800 pixlar breda bilder.
Har inte GIMP själv men du kan göra det på tex www.pixlr.com ( online-editor ) under Image>Image Size och spara sen som jpg ( heter säkert något liknande i GIMP ).

Bildpunkter och pixlar är samma sak?

känns som en dum fråga på en sån här sida, men jag vet faktiskt inte!

Bildpunkter och pixlar är samma sak?

känns som en dum fråga på en sån här sida, men jag vet faktiskt inte!

Bildpunkt och pixel är samma (förutom när man berättar upplösningen på displayen bakpå kameran).

Vilket program använder du för att konvertera din RAW-bilder till JPG?

/Karl

Okej, tack!

Jag använder canons egna, digital photo professional. Jag har ändrat storleken i gimp nu nu. dom är ca 1200X800 pixlar nu och är ca 455 KB stora nu.

Finns det någon tråd här för fotografering av smycken som ni känner till?

I Gimp är det (nu är min GIMP på tyska) Bild (5 från vänster menyn upptill) -> Bild skalieren (har en blå fyrkant med en större ram som symbol).

Här kan du nu sätta storleken, för forum är 1024 som längsta sida för det mesta optimalt. Viktigt är också att ändra Interpolation till Sinc(Lanczos3) vilket ger mycket bättre kvalitet på det hela.

/Karl

Ah okej, det är där jag har varit och ändrat också.

Men det är alltså 1024 som gäller?

Ah okej, det är där jag har varit och ändrat också.

Men det är alltså 1024 som gäller?

Det beror ju helt på vad betraktaren har för skärm och hur många pixlar den har. Även om en skärm kan visa 1024 pixlar på bredden, gör ju ramverket till webbläsaren att det bar blir ca 970 eller så, pixlar på bredden som kan visas på en och samma gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar