Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw VS jpeg på D1H ?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Kameran skriver både komprimerad och okromprimerad raw snabbt till kortet, jag har emellertid inte använt det speciellt mycket.

Är det nån stor kvalitetsksillnad på raw & jepeg, om man som jag inte har tänkt interpolera bilderna?

Skulle behöva tips på ngt bra bildvisningsProgram, om jag nu ska fota raw, använder i nuläget FastStone, och den tar god tid på sig att läsa in neffarna.

Kan till viss del bero på min slöa dator, men jpeg går avsevärt smidigare.

Acd See 8.0 har jag kollat på, men avskyr att dem tycks ha tagit bort funktionen shell/edit (när man i deras utforskare högerklickar på en bild) och sen ska välja photoshop.

Det tycks inte gå längre, vilket gör det mycket omständigt att få in bilden dit.


Får ursäkta mitt yrande sätt att skriva så här på morgonKvisten.
 
schaki skrev:
Skulle behöva tips på ngt bra bildvisningsProgram, om jag nu ska fota raw, använder i nuläget FastStone, och den tar god tid på sig att läsa in neffarna.

Kan till viss del bero på min slöa dator, men jpeg går avsevärt smidigare.

Tanka ner RawShooter Essentials från www.pixmantec.com och gör det NU innan möjligheten försvinner! Glöm inte manualen (pdf).

Självklart tar det tid att läsa stora filer... :)
 
buuhuuu införskaffade mig en D80 och rawshooter kan inte läsa dens filer.... kanske borde nöjt mig med en D70s pga det programmet...
 
Re: Re: Re: Raw VS jpeg på D1H ?

schaki skrev:
Men raw-filerna blir inte nämnvärt större än jpeg på D1H.

Jpeg brukar landa på 900kb-1.2mb. Och neffarna på cirka 3mb.

Aha - ja, det är väl mycket krångligare att beräkna varje pixel från en råfil än från en jpegfil. Det finns mycket effektiva och välkända algoritmer för att få ut pixlarna från en jpegfil. (Den matematiskt intresserade kan söka jpeg på Wikipedia... :) )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.