Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

raw till tiff på bästa sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Jag håller på och trasslar lite med astrofoto och stackar bilder med en mjukvara (GRIP) som tar tiff som indata (den klarar inte mina raw filer).

Frågan är då hur jag konverterar till tiff utan att tappa någon information. En astro bild frestar ju verkligen på kamerans DR, där finns allt mellan kolsvart och utfrätt.

Så jag tänker närmast på vitbalansen, hur väljer jag där för att inte knuffa ut några bitar data i någon färgkanal? Eller tänker jag fel?

DCraw kan sättas till att spara dina filer helt utan färgförändring i linjär gamma till en TIFF. Filen du får är då en direkt linjär översättning av datan som sparades i råfilen.
Standardversionerna innehåller dock inga direkt upphetsande interpoleringsrutiner, så det beror ju på vad man söker.

MEN... Det du är ute efter verkar ju vara en så icke-förstörande process som möjligt. Kör du din K10 har du dock problem med bandningen, då DCraw inte gör något alls åt detta. För att inte få skadliga biverkningar (kan minska DR med upp till 1Ev i en K10...) bör bandningen åtgärdas innan interpolering, efter detta är gjort är det ganska kört.

Min profil är visst inte uppdaterad, jag har numera en K5'a och experimenterar med pentax o-gps1 astrotracker funktion. Tog nu senast en serie i iso 80 (tyvärr med en tunn molnslöja så denna serie blir ingen vinnare hur jag än gör) men vill i alla fall hitta rätt teknik för att locka ut så mycket info som möjligt ur "skuggorna".

oki...

Då:
dcraw -o 0 -6 -W -g 2 0 -T "filnamn"

de stora "0" är "noll", inte stora "O"

Det som spottas ut är en 16-bit TIFF, helt utan färgbehandling (dvs minimalt med brus) i en ren gamma2-kurva.

Vet man vilket ISO man tänker arbeta på kan man också tillverka en dark-frame av genomsnittet av ett par råfiler.

Mycket närmre till kamerans "rådata" än så kommer man inte. Om man vill kan man göra ett makro eller ett script så att man bara kan dra/släppa filer på makrot så omvandlas filerna - lite olika beroende på om man kör OSX ellen win.

Tackar mjukast för detta. Ska verkligen bli intressant att se om det finns något mer att hitta. Nu senast dog den blå kanalen först, helt flatline, medan liiiite brus fanns kvar i rött och grönt. Kanske är det så det "ska" se ut eller så var det något som försvann i konverteringen.

Jag tror svartpunkten i en K5 är lyft, "nollan" ska alltså centrera runt värde 64 i råfilen. "Flatline" ska alltså inte existera egentligen, det SKA finns brus kvar även på svartpunkten. På ISO80 ca +/-3 ADU, dvs "råvärden" i brus ska det finnas i en blackframe.

Alltså finns det mer att plocka ut.

Av ren nyfikenhet - går det att få exempelvis lightroom att komma närmare rådatan utan färgprofiler och tonkurvor? Det enda jag kan komma på är att inaktivera den normala tonkurvan men det blir ju bara en liten minskning i kontrasten. Finns det några andra knep?

Vad är GRIP ? Försökte med GRIP Download , men kom inte till bildbehandling utan ljudbehandling.
Skulle rekommendera andra program för bildbehandling.

Av ren nyfikenhet - går det att få exempelvis lightroom att komma närmare rådatan utan färgprofiler och tonkurvor? Det enda jag kan komma på är att inaktivera den normala tonkurvan men det blir ju bara en liten minskning i kontrasten. Finns det några andra knep?

Man kan tillverka en färgprofil som är helt "rak", dvs i stort sett ingen omvandling. Det man aldrig kommer ifrån är att LR/ACR alltid lägger på en viss grundmängd skärpning och brusreducering.

Annars är kontrast "0" och brightness "0" precis vad de säger. Om dcp-profilen inte innehåller en tonkurva (eller en rak tonkurva) blir kontrastomvandlingen 1:1, dvs ingen. Exporterar man sen till ProPhoto sker ingen färgkonvertering i exportskedet heller.

Vad är GRIP ? Försökte med GRIP Download , men kom inte till bildbehandling utan ljudbehandling.
Skulle rekommendera andra program för bildbehandling.

Jag har provat några olika och gillar faktiskt detta program bäst. Det är lite annorlunda att använda men jämfört med deepskystacker så är det blixtsnabbt och drabbas inte av out of memory, i alla fall har jag inte drabbats än. Däremot kan den senaste versionen hänga ibland.

se
http://www.grelf.net/grip_intro.html

Det blev helt klart bättre, det blev också lite suddigare och lite brusigare samt döda pixlar dök upp. Men totalt sett blev det i alla fall bättre. Nu fanns alla färger med ned i bruset, även om röd var starkast. Det röda skyller jag på molnslöjan och alla jämrans lampor.

Här ett försök med 8 bilder, a 30sec och en manuell 135mm objektiv. 100% crop. Kanske är det för mycket rött kvar fortfarande..

se
http://web.comhem.se/gimbal/pic/8xiso80.jpg

ANNONS