dl-larsson
Aktiv medlem
Jag har tänkt att köpa en systemkamera, en Canon EOS 550D och då står det såhär under de tekniska specifikationerna på Canons hemsida ( http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_550D/index.aspx?specs=1 )
Stillbildsformat
JPEG: Fin, Normal (enligt Exif 2.21 [Exif Print]) / Design rule for Camera File system (2.0),
RAW: RAW (14 bitar, Canon original RAW 2:a utgåvan),
Digital Print Order Format [DPOF] Version 1.1-kompatibel
---
Jag har hört att man ska få bättre bildkvalitet med RAW, men det också tar upp mycket större plats än JPEG. Min fråga är helt enkelt:
"tjänar" man någon bildkvalitet på att först ta bilden i RAW och sedan konvertera filen till JPEG i datorn? eller lir det samma som om man lagrar den som JEPG på kameran?
Stillbildsformat
JPEG: Fin, Normal (enligt Exif 2.21 [Exif Print]) / Design rule for Camera File system (2.0),
RAW: RAW (14 bitar, Canon original RAW 2:a utgåvan),
Digital Print Order Format [DPOF] Version 1.1-kompatibel
---
Jag har hört att man ska få bättre bildkvalitet med RAW, men det också tar upp mycket större plats än JPEG. Min fråga är helt enkelt:
"tjänar" man någon bildkvalitet på att först ta bilden i RAW och sedan konvertera filen till JPEG i datorn? eller lir det samma som om man lagrar den som JEPG på kameran?