Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw Therapee - hur flytta bild till Photshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag har börjat testa Raw Therapee 4.0.12.154 för Mac.

(Länk http://rawtherapee.com/releases_head/mac/RawTherapee_OSX_10.7_64_4.0.12.154.zip ).

Programmet verkar väldigt lovande. Tidigare versioner var så sega att jag gav upp rätt snart, men här snurrar det på! Verkar ge en helt annan detaljkontroll än Adobes Camera Raw. Kan nog bli ett sätt att rädda filer som ACR inte klarar så bra.

Men jag har kört fast då det gäller att exportera från Raw Therapee till Bridge eller Photoshop. Har använt "knapparna" i underkanten till vänster om mitten i underkanten, de med symbol HD resp kugghjul resp pensel/palett.

Då jag försöker spara en TIFF-fil blir det bara en länk nere i Bridge, en länk som leder tillbaka till Raw Therapee. Kopplingen direkt till Photoshop funkar inte alls för mig.

Nån som har ett tips?
 
prova: open -a /Applications/Adobe\ Photoshop\ CC/Adobe\ Photoshop\ CC.app/
under Prefs->External Editor->Other Command line
 
Har CS6, vad skriver jag då?

Hej och tack för svar!

Har hittat preferences (längst ner t v). Gimp låg som default. Försökte pilla in CS6 på mellanraden men det funkar inte.

Jag har alltså Photoshop CS6, vad tror du jag ska skriva in på tredje raden?
 
På Windows klistrar man bara in programmets sökväg, t.ex. program/Adobe/photoshop.exe, men på OS X har jag ingen aningen. Fungerade inte kommandot ovan på tredje rad så är det nog inte just din sökväg till Photoshop. Du får leta.
 
Ser ut att kunna ordna sig

Tack Peter och Jaan!

Har nu fått "spara"-funktionen att fungera och kan förhoppningsvis få resten också att fungera. Till att börja med vill jag kolla upp programmets möjligheter närmare.

Peters tutorial som finns under sign Kameratrollet ser verkligen intressant ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.