Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW svart/vit bilder och Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

izone

Medlem
Hej.

Jag har nyligen skaffat mig en Canon 40D och äntligen kan jag ta svart vita bilder:)

Men nu när jag hämtar mina bilder till Photoshop eller Adobe Lightroom så är dem inte svart vita längre!

Jag trodde att cameran tar bort färger från bilder som tas som svart vita (?) men så är tydligen inte fallet.

Frågan är hur ska jag göra för att S/V bilder ska fortsätta vara s/v even när de hämtas in i Adobe program? Jag vet att man kan göra bilden svart vit i photoshop men det är inte det jag är ute efter.

Tack för alla tips!
 
Hej

Det är bara ett attribut som sätts i kameran och kameran gör en svartvit JPG.

De attribut Canon själva skapar hanteras bara av DPP, dvs den raw konverterare Canon sänder med.

Den tar även hänsyn till dina profiler, tex färgmättnad osv.

Roine
 
Tack Roine för snabba svar.

De attribut Canon själva skapar hanteras bara av DPP, dvs den raw konverterare Canon sänder med.

Jag hängde inte riktigt med detta. Är det en extra plug-in jag ska installera för att få rätt attribut på bilder?
 
Hej
tyvärr inte.

DPP är ett fristående program som gör om din RAW till TIFF/JPG på samma sätt som ACR (RAW delen i Photoshop.

Men DPP tar mer hänsyn till Canonunika finesser.

Så så länge du kör Photoshop för att konvertera RAW så blir det färg vare sig du önskar det eller ej.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.