Annons

RAW-relaterade efterbehandlingsfrågor - mac

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tagit mina första bilder i RAW och undrar över vissa saker.

1. Det jag försöker göra är att konvertera mina foton till lineära 16 bitars TIFfar. Sedan skall jag använda en action (Miranda) i PS7 för att fixa till bilderna.

Jag har provat både Canons File Viewer och iViewMP för konverteringen. Men ingendera har lineärt versus olineärt som alternativa val. (iView verkar enbart konvertera till 8 bitar dessutom.) Enligt vad jag läst så borde den lineära TIFfen vara väldigt mörk men dom TIFfar jag fått har varit helt ordinära. Och när jag då kört actionen så blir bilden helt hopplös. Så jag gissar att jag de facto fått olineära TIFfar. Alltså, hur skall jag få till en lineär TIF? Och hur kan jag kolla att den fil jag fått _är_ lineär?

2. Det verkar vara omöjligt att bevara EXIF-datat vid konversion till 16 bitars TIF i Canons FVU. I iView sparas den inte ens i 8 bitars versionen. Finns det nån annan väg? Hur är det med den gamla ACR-pluggen?

3. Helst skulle jag nog skaffa C1 men den billigaste versionen för mac är ju klart dyrare än en uppgradering till PS/CS. Å andra sidan så är tid dyrbar så kanske kunde det ändå löna sig? Vad säger ni som jobbat med dessa två? Och jag vill inte höra alternativet att skaffa båda. :)

OS10.3.3
iView Media Pro 2.0.3
Photoshop 7.0
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.